چسب دوطرفه ژله ای

چسب دوطرفه ژله ای

چسب دوطرفه ژله‌ای

یکی از جدیدترین و در عین حال محبوب‌ترین نوع چسب‌هایی که به تازگی استفاده می‌شود و کاربردهای فراوانی چه در صنعت و چه در منازل دارد چسب دوطرفه ژله‌ای نانو می‌باشد که به‌صورت دوطرفه طراحی شده‌است .علت اصلی استفاده از چسب دوطرفه، ارائه یک خروجی باکیفیت و تمیز با بیش‌ترین امکان مانور و درعین حال دقت فراوان می‌باشد. چسب دوطرفه به نوار چسبی اتلاق می ‌‌شود که در مقابل فشار حساس بوده و توسط ماده چسبنده دو طرف آن پوشش داده شده‌است.این محصول منحصرا برای چسباندن دو سطح به یکدیگر به طوری‌که در محصول نهایی قابل رویت نباشد، استفاده می‌شود.از آن جایی كه این چسب کاربردهای گوناگونی دارد و در برابر حرارت و آب از خود مقاومت نشان می‌دهد شما می‌توانید آن را برای هر سطحی استفاده کنيد و نگرانی از بابت عدم استحکام آن نداشته باشید. چسب دوطرفه ژله‌ای نانو برای مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مقاومتی که داشته تاکنون توانسته به عنوان بهترین محصول انتخاب شود. از آن می‌توانید در مصارف خانگی و صنعتی از قبیل چسباندن زه خودرو، چسباندن هولدرهای دیواری و ماشینی به دیوار و داشبورد خودرو، چسباندن لوازم خانه از قبیل آینه‌های تزیینی، وسایل دکوری و وسایل آشپزخانه به دیوار و کاشی، تابلو سازی و به صورت گسترده در صنعت استفاده می‌شود. در ایران چسب دوطرفه عمدتاً در صنایع کیف و کفش، ساخت قطعات الکتریکی، ساخت قطعات کامپیوتر، صنایع بهداشتی، تولید آلبوم دیجیتال، صنایع کارتن سازی، تولید لباس، ساخت اتومبیل و… کاربرد دارد.

 

ويژگی و مشخصات چسب دوطرفه

چسب دوطرفه ژله ای نانو از جنس پلی اتیلن ترفتالات(PET ) است و دارای جنسی منعطف و ژله ای می باشد که این ویژگی باعث شده که دامنه استفاده از آن افزایش داشته باشد اما این چسب به دلیل خاصیت چسبندگی زیادی که دارد قابلیت نصب و استفاده در انواع سطوح نظیر چوب، سرامیک، شیشه، کاشی، فلز و…را دارا می‌باشد به‌دلیل ساختار شیمیایی گروه بنزن در ساختار PET باعث شده است که این ماده در برابر رطوبت‌های تا 80% و تا دمای 170درجه سانتیگراد ساختار منسجم و مقاوم خود را حفظ کند. از این چسب می‌توان برای صنایع خودروسازی، برای محیط‌هایی که رطوبت بالایی دارند مانند حمام و سرویس بهداشتی و… استفاده نمود. برای بسته‌بندی جواهرات، چراغ‌ها یا نورهای عقب ماشین، پلاک خودرو، در ساختمان‌ها و حتی برای استفاده از چسباندن پنجره‌های پی‌وی‌سی و… مورد بهره برداری قرار می گیرد و از آن جایی که در برابر اشعه خورشید، سایش و خوردگی مقاومت دارد محصول بسیار مناسبی می باشد.

چسب دوطرفه به نوار چسبی اتلاق می ‌‌شود که در مقابل فشار حساس بوده و توسط ماده چسبنده دو طرف آن پوشش داده شده است.این محصول منحصرا برای چسباندن دو سطح به یکدیگر به طوری‌که که در محصول نهایی قابل رویت نمی باشد،توسعه داده شده است.

نحوه اعمال چسب دوطرفه

  1. سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی نظیر گردوغبار و چربی به طور کامل پاک کنید
  2. به اندازه مورد نظر برش دهید و روی سطح مورد نظر اعمال کنید
  3. دو سطح مورد نیاز را چند ثانیه فشار دهید تا کاملا به یکدیگر بچسبد

 

ساختار کلی چسب دوطرفه

اين محصول از لایه پلاستیکی Coat شده از دو سمت ازجنس سیلیکون می‌باشد که قابلیت انعطاف و رول شدن را داشته باشد. روی سطح آن از یک کاغذ استفاده شده‌است که معمولا گرمای 70 تا 110 دارد و در رنگهای مختلف نظیر قرمز است. مقدار و ضخامت سیلیکون کوت شده خاصیت نهایی آن که قدرت جدا شوندگی از چسب را مشخص می کند. لایه داخلی چسب دوطرفه ژله‌ای می‌باشد که چسب در دوطرف آن کوت می شود.

انواع جنس های مغزی داخلی شامل، کاغذ (سلولز) ، پارچه (جنس پارچه می تواند طبیعی یا پلی استر باشد )، پلاستیک ( PVC، PP ، PET )، فوم (PE، PU،EVA، ) است. چسب در دو سمت لایه داخلی قرار داده می شود و با توجه به مقدار حجمی که در 1 سانتی‌متر مربع لایه داخلی کوت می‌شود قدرت چسبندگی و ضخامت نهایی چسب دوطرفه را تعیین می‌کند. با توجه به نوع کاربرد چسب دوطرفه، نوع چسبی که برای کوت کردن استفاده می شود تعیین می گردد.

 

چسب های مورد استفاده معمولا شامل 2 گروه  اصلی زیر می شود:

1.چسب اکریلیک (Acrylic)

2.چسب لاستیکی (Rubber)

اکریلیک (Pure Acrylic): چسبندگی خوب، مقاومت بالای UV، مقاومت دمایی قابل قبول (ما بین چسب سیلیکونی که مقاومت بالا دارد و چسب لاستیکی که مقاومت پایین‌تر به دما دارند)، به سطوح پلاستیکی رایج نظیر پلی اتیلن با دانسیته پایین(LDPE)، پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن با دانسیته بالا(HDPE) بیشتر در چسب‌های بسته‌بندی مناسب است.

اکریلیک اصلاح شده (modified acrylic): قدرت چسبندگی بهتری دارد و قیمت آن از اکریلیک بیشتر است. بیشتر برای لمینت کردن، اسمبل کردن قطعات استفاده می‌شوند.

چسب لاستیکی (Rubber) به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

چسب طبیعی (Natural rubber)

از لاستیک طبیعی تهیه می گردد، قدرت چسبندگی بالایی نسبت به چسب های اکریلیک دارند، معمولا در چسب‌های منعطف بازارمثل چسب‌های محافظ یخچال  استفاده می شوند.

چسب مصنوعی (Synthetic rubber)

به صورت مصنوعی تولید می گردد و به 2دسته تقسیم می شوند:

  • چسب لاستیکی حلال دار (Solvent rubber): مقاومت دمایی بالای دارد ولی هنوز مقاومت UV کمتری دارد، در تهیه چسب‌های برق و فوم استفاده می‌شوند.
  • چسب لاستیکی بوتیل (Butyl rubber): مقاومت UV  ومقاومت مکانیکی خوبی دارد، در تهیه چسب‌های نواری عایق لوله گاز، و برخی از چسب های نواری فوم استفاده می شوند.
     

سخن پايانی

همان‌طور كه در اين مقاله به توضيح درباره ويژگی، كاربردها و انواع چسب دوطرفه پرداختيم به‌طور كلی می‌توان گفت كه مهم‌ترين کاربرد اين چسب در مصارف خانگی و صنعتی از قبیل چسباندن زه خودرو، چسباندن هولدرهای دیواری و ماشینی به دیوار و داشبورد خودرو، چسباندن لوازم خانه از قبیل آینه‌های تزیینی، وسایل دکوری و وسایل آشپزخانه به دیوار و کاشی، تابلو سازی و... استفاده كرد. هدف فروشگاه آل چسب اين است كه با دسته‌بندی مناسب محصولات و توضيحات تكميلی از مشخصات و ويژگی‌های هر محصول خدماتی عالی به مشتريان خود ارائه دهد. ما معتقديم همواره بهترین محصولات و خدمات، شایسته مشتريان آل چسب است

 

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ثبت نظر