کاربرد انواع چسب در صنعت مبلمان

کاربرد انواع چسب در صنعت مبلمان

چسب‌های مورد استفاده در صنعت مبلمان

چسب در صنعت مبلمان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با استفاده از آن‌ها به‌راحتی می‌توان فوم‌ها، اسفنج‌ها، کلاف‌های چوب مبل، پارچه‌های مبلی و چرم‌ها را بهم متصل نمود. تنوع این چسب‌ها بسیار گسترده است.

این چسب ها عبارتند از:

1.چسب PVA

2.چسب اسپری

3.چسب حرارتی

4.چسب اپوکسی

5.چسب پلی اورتان

6.چسب سیانواکریلات

 

چسب PVA (چسب چوب)

پلی وینیل استات جز پیوند وینیلی است که پیوند اصلی آن استات می‌باشد. این پیوند از کربن و هیدروژن تشکیل شده که با ماهیت وینیلی ترکیب شده و وینیل استات را به وجود می‌آورد. پس از پلیمریزاسیون و پیوند پلیمری، مواد اصلی پلی وینیل استات تشکیل می‌گردد. در این پیوند شاخه‌ها بسیار زیاد شده و تعداد هیدروژن آن بیشتر از 3 خواهد بود که نقش اصلی را در این پلیمر ایفا می‌کند. چسب‌ چوب بیشترین استفاده را در  صنعت مبلمان به خود اختصاص داده‌است. این ماده بر پایه پلی وینیل استات بوده و به صورت امولسیون می‌باشد.چسب PVA که به دو رنگ سفید و بی‌رنگ موجود است به‌طور گسترده برای انواع مبلمان مانند مبل‌های راحتی و از این قبیل استفاده می‌شود. برای استفاده در فضای باز، چسب سفید PVA نیز پس از افزودن سخت کننده می‌تواند بسیار خوب عمل کند. این چسب برای تمامی موادی که سطح متخلخل دارند قابل استفاده است. ماهیت آن الاستومری است می‌تواند با تغییرات آب‌وهوا و واکنش‌های آب و هوایی سازگار شود. چسب PVA در برابر روغن مقاوم و در برابر آب و حرارت ازمقاومت بسیار کمی برخوردار است. مزیت این نوع چسب که یکی از ویژگی‌های آن نیز می‌باشد این است که رد چسب قابل مشاهده را نيست زیرا وقتی این چسب خشک می‌شود کاملا شفاف است. همان‌طور که گفته شد این چسب الاستیک است تا در اثر انقباض‌های جزئی شکسته یا ترک نخورد. همچین نقطه ضعف چسب سفید زمان خشک شدن نسبتا طولانی آن است.

اسپری چسب

یکی دیگر از چسب‌های پرکاربرد در صنعت مبلمان، چسب اسپری است. از اسپری چسب که اشتعال‌زا نيست به طور گسترده در ساختمان مبلمان برای چسباندن فوم‌ها و اسفنج‌ها استفاده می کنند، همچنین گاهی اوقات ممکن است از این چسب برای پارچه‌های مبلی نیز استفاده شود.

چسب حرارتی

چسب حرارتی ماهیتی پلاستیکی داشته و برای کار باید حرارتی به آن اعمال شود. به این صورت که این چسب از جنس پلیمر، رزین بوده و به شکل لوله‌ای تولید می‌شود. در نتیجه به منظور استفاده از آن چسب لوله‌ای را درون تفنگ مخصوص قرار می‌دهند. این تفنگ توسط سیم به پریز برق متصل شده و انرژی الکتریکی را به حرارتی تبدیل می‌کند. از آنجایی که یکی از ماده‌های اصلی این چسب از جنس پلیمر است با اعمال حرارت ذوب شده و در سایه وجود رزین خاصیت چسبندگی پیدا می‌کند. لوله چسب ذوب شده توسط حرارت بر روی سطوح مورد نظر اعمال شده و باعث چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود. طبق این گفته‌ها می‌توان متوجه شد که چسب حرارتی در ابتدا حالت جامد داشته و در حین استفاده با اعمال حرارت به مایع تبدیل می‌شود. در نهایت نیز چسب دوباره کاهش دما داده و به جالت جامد تبدیل می‌شود. از چسب حرارتی برای ظریف‌كاری در مبلمان مانند تزئینات مبل استفاده می‌شود.

چسب اپوکسی

در این دسته بندی چسب چوب، چسب دوقلو و چسب سوپردوقلو بیشترین کاربرد را در صنعت مبلمان دارد. این چسب دارای رنگ سفید و بی‌رنگ است، محصولی فوق‌العاده که مقاومت عالی در برابر روغن داشته و نسبت به آب و حرارت، دارای مقاومت کمی می باشد. این چسب برای به هم چسباندن دو ام‌دی‌اف استفاده می‌شود. از خصوصیات آن می‌توان قابلیت پرس سرد و گرم را نام برد که با توجه به ظرفیت گرمایی و حد انجماد بالا، توان عالی در انجام این عملیات خواهد داشت. این چسب دارای رنگ کرم و شفاف بوده و ویسکوزیته (غلظت) بالایی دارد. این محصول از پایه پلی وینیل استات تولید گردیده که برای چسباندن روکش‌های ملامینه بر روی ام‌دی‌اف یا نئوپان استفاده می‌شود. این نوع چسب چوب از ۲ جزء اصلی یعنی رزین و هاردنر تشکیل شده است. ماهیت آن فضای اتصال است که به طور کامل بین دو جز را پر می‌کند. بافت سختی دارد و از نظر مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی بسیار مستحکم و از مقاومت دمایی نسبتاً بالایی برخوردار است. با این ویژگی‌ها قطعا چسب اپوکسی برای استفاده در صنعت مبلمان بسیار مناسب است. با این حال، هنگام مخلوط کردن رزین و هاردنز باید مراقب باشیم تا به طور کامل مخلوط شوند. همچنین باید در تخمین میزان نیاز به مخلوط کردن این ۲ جزء (رزین وهاردنز) دقت کنیم، زیرا پس از مخلوط شدن کامل ۲ جزء، واکنش خشک کردن شروع می شود.

چسب پلی اورتان

چسب پلی اورتان یا UPR نسبت به چسب PVA قوی‌تر عمل می‌کند. این نوع چسب‌ها درصنعت مبلمان به‌دلیل قدرت چسبندگی بالا بسیار کاربردی می‌باشند. چسب پلی اورتان چندین ویژگی دارد که آن را منحصر به فرد می‌کند. این چسب با رطوبت فعال می‌شود، به این معنی که برای عملکرد مناسب نیاز به وجود آب دارد. رطوبت باعث می‌شود که چسب منبسط شود و یک پیوند قوی ایجاد کند. به‌علاوه، در مقایسه با بسیاری از چسب‌های دیگر زمان سفت شدن طولانی‌تری دارد. معمولا چندین ساعت طول می‌کشد تا کاملا خشک شده و به حداکثر استحکام خود برسد. چسب پلی اورتان همه کاره است و می‌تواند بر روی طیف وسیعی از مواد از جمله چوب، فلز، پلاستیک، فوم و غیره استفاده شود. این چسب مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما، آب و مواد شیمیایی ارائه می‌دهد. همچنین برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب است. از دیگر ویژگی‌های چسب‌های پلی اورتان می‌توان به رنگ‌پذیری، انعطاف، مقاومت بالا بدون شکنندگی و ترک اشاره کرد، همچنین این چسب در برابر حرارت و آب نیز مقاومت از خود نشان می‌دهد، بنابراین برای بسترهای حساس مناسب می‌باشد.برای ساخت کلاف‌های چوبی در شرایطی که رطوبت بالا باشد مانند فضاهای خارجی و آزاد از چسب پلی اورتان استفاده می‌کنند.

چسب سیانواکریلات

چسب سیانواکریلات (چسب 123)، این نوع چسب یکی از انواع چسب مهم در صنعت مبلمان می‌باشد که به صورت مایع شفاف است که برای تعمیرات کوچک مبل مانند ترک‌های جزئی مورد استفاده قرار می‌گيرد. وجود این محصول می‌تواند در هنگام اتمام محصولات مبلی که نیاز به تعمیر دارند تنها با زمان اندک نجات دهنده باشد. این چسب می‌تواند تنها در چند ثانیه خشک شود که این مورد یکی از مزیت‌های شاخص آن می‌باشد. چسب ها وسیله‌ای برای اتصال بین کاغذ، پلاستیک ،فلزات و … می‌باشند. آن‌ها با به وجود آوردن نیروهای واندروالسی (نیروهای بین مولکولی) باعث به‌هم پیوستن دو جسم به هم‌دیگر می‌شود.

چسب فوم

چسب فوم همان‌طور که از نامش پیداست برای چسباندن فوم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد .بدین صورت با استفاده از آن می‌توان فوم را به کلاف، گونی، لایکو و… برای افزایش کارایی آن متصل نمود. این محصول قابلیت اسپری شدن را داشته و بی‌رنگ می‌باشد.

دستگاه های این صنعت

دستگاه های به کار رفته برای این عملیات، پرس روکش و وکیوم می‌باشد.مکانیزم این دستگاه به گونه‌ای است که روکش بر روی غلتک‌هایی قرار دارد و قبل از انجام عملیات پرس، چسب ها در مخزن ریخته شده و با کمک نازل آن، بر روی سطح چوب یا ام دی اف به صورت فیلم چسب زده می‌‍شود. سپس غلتک‌ها حرکت کرده چوب به سمت جلو می‌رود. بدین صورت روکش‌ها بر روی آن‌ها پرس می شوند و در آخر به صورت اتوماتیک  برای خشک شدن بر روی آن‌ها سشوار گرفته می‌شود. رنگ این چسب‌ها سفید شیری رنگ است که مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه، رطوبت و نم دارند.

 

سخن پايانی

از گذشته تا به امروز همواره چسب جز احتياجات ضروری بشريت بوده كه استفاده از آن باعث سهولت در انجام كارها می‌شود. امروزه با توجه به پيشرفت علم و تكنولوژی انواع چسب‌ با كارايی‌های متفاوت وجود دارند كه در صنايع مختلف همچون صنعت خودرو، صنعت پزشكی، صنعت مبلمان و... در ساختمان سازی و مصارف عمومی استفاده می‌شوند. فروشگاه اينترنتی آل چسب با تنوع محصولات و دسته بندی مناسب جهت سهولت در خريد آماده ارائه خدمات به مشتريان عزيز می‌باشد. ما معتقديم همواره بهترین محصولات و خدمات، شایسته مشتريان آل چسب است.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ثبت نظر