چسب مژه چیست ؟ آیا چسب مژه برای چشم خطرناک است؟

چسب مژه چیست ؟ آیا چسب مژه برای چشم خطرناک است؟

به طور کلی چسب مژه معمولاً از یک جزء چسبنده، حلال‌ها، سورفکتانت‌ها و هیدروکسید آمونیوم ساخته می‌شود. برخی از چسب ها حاوی گلیکواترها هستند که در صورت بلعیدن به طور بالقوه سمی هستند. گلیکول اترها گروهی از حلال ها هستند که معمولا درلوازم آرایشی، دارویی، پاک کننده ها و بسیاری دیگر از محصولات صنعتی و خانگی یافت می‌شوند. علاوه بر این، چسب‌های مژه می‌توانند حاوی مواد شیمیایی مانند الکل و مواد شوینده باشند که معمولاً تحریک‌کننده هستند.

 

 مواد تشکیل دهنده چسب مژه

سیانواکریلات ماده اصلی در فرمولاسیون چسب مژه است که یک اتصال شیمیایی سریع می‌باشد و مانند چسب عمل می‌کند. سیانواکریلات‌ها یکی از اعضای خانواده چسب‌های قوی هستند که کاربردهای صنعتی، پزشکی و خانگی بسیاری دارند. استرهای متفاوتی از سیانواکریلیک اسیدها وجود دارد. گروه‌های آکریلی در رزین با حضور آب  به سرعت بسپارش می‌شوند تا زنجیره‌های قوی و بلندی را تولید کنند. ماده یاد شده به میزان کمی حالت سمی دارد. در حقیقت این نام نوعی چسبهای بسیار سریع و قوی را توصیف میکند که برای اتصال انواعی از مواد از پلاستیک و فلزات تا پوست انسان به کار برده می‌شوند.

‏اکتیل سیانواکریلات به منظور کاهش میزان سمیت این مواد و همچنین واکنش‌های آلرژیک و حساسیت‌های پوستی توسعه داده شده که در ترکیبات چسب‌های آرایشی بهداشتی استفاده می‌شوند. با این حال، از مواد دیگری نیز برای جلوگیری از پلیمریزه شدن چسب مژه در داخل بطری استفاده می‌شود تا خاصیت ارتجاعی و رنگ مشکی به آن بدهد.

 از دیگر مواد تشکیل دهنده چسب مژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیدروکینون: هدف اصلی  این ماده  جلوگیری از پلیمریزاسیون سایر مواد فرمولاسیون چسب مژه داخل بطری است و در واقع بدون این ماده، چسب به سرعت در ظرف خود خشک و سفت می‌شود. تثبیت کننده‌ای که از پلیمریزه شدن چسب مژه در داخل بطری جلوگیری می‌کند.

موم کاندلیلا: منبع اصلی این ماده درخت کندلی است. وظیفه اصلی آن افزایش خاصیت چسبندگی چسب است. هم‌چنین از دیگر خواص آن می‌توان به مرطوب سازی و تسکین پوست بدون تحریک پوست اشاره کرد.

پلی (متیل متاکریلات): متیل متاکریلات از ترکیب مواد پلیمریزاسیون، متیل و اکریلات به وجود می‌آید. در واقع این ماده دارای یک اتم کربن است که هدف آن کمک به سیانواکریلات و افزایش خاصیت چسبندگی محلول است.

بیوتن: این ماده به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود و در رشد مو تاثیر می‌گذارد. اضافه شدن این ماده به فرمولاسیون چسب مژه به قوی و ضخیم شدن مژه‌ها کمک می‌کند.

کربن سیاه: برای ایجاد رنگ تیره در چسب از این ماده استفاده می‌شود. در واقع به عنوان رنگدانه عمل می‌کند. هرچند بهتر است از کربن سیاه در فرمولاسیون چسب مژه استفاده نشود.

عصاره بابونه: این ماده خواص درمانی دارد و برای جلوگیری از ابتلا به سرطان به فرمولاسیون چسب مژه اضافه می‌شود.

نکته: چسب مرغوب به هیچ وجه نباید دارای فرمالدئید باشد. این ماده باعث می‌شود چشم شما آسیب جدی ببیند. با وجود اینکه ترکیبات چسب های مژه دائم با چسب 123 مشترک است اما  هرگز چسب 123 را جایگزین چسب مژه نکنید.

به محض تماس چسب مژه با هوا (به طور دقیق تر، مولکول های آب موجود در هوا) عمل آوری شروع می شود. این بدان معنی است که پلیمریزاسیون به محض توزیع یک نقطه چسب آغاز می شود. رطوبت هوا شروع به خشک کردن نقطه چسب شما از لایه بیرونی می کند و به سمت داخل می رود، به این معنی که همیشه در مرکز خود تازه ترین است.

1. سیانواکریلات توسط یک تثبیت کننده (معمولاً هیدروکینون) مایع نگه داشته می شود. مولکول های تثبیت کننده از اتصال مونومرهای سیانواکریلات جلوگیری می کنند.

2. هنگامی که مولکول های هیدروژن در محیط با محلول ترکیب میشوند، مولکول های تثبیت کننده را جذب کرده و به آنها می پیوندند و در نتیجه آنها را خنثی می کنند. در نتیجه، مونومرهای سیانوآکریلات می توانند شروع به پیوستن کنند تا یک پلیمر با زنجیره بلند  پلیمریزاسیون تشکیل شود.

از آنجایی که سیانواکریلات برای پخت صحیح به وجود رطوبت (هیدروژن) نیاز دارد، مهم است که مژه های طبیعی را از تمام رطوبت پاک نکنید!

 

سیانواکریلات چقدر طول می کشد تا خشک شود؟

انواع مختلف سیانواکریلات زمان های مختلفی برای پخت نیاز دارند. با این حال، از آنجایی که اتیل سیانواکریلات محبوب ترین نوع مورد استفاده در چسب های مژه است،90 درصد اتیل سیانواکریلات در حدود 2 دقیقه خشک میشوند. 10 درصد باقیمانده ممکن است تا 24 ساعت طول بکشد تا خشک شود. سیانواکریلات تنها پس ازخشک کامل در برابر آب مقاوم می‌شود، این کار باعث ریزش همه مژه ها نمی شود، اما چسبندگی چسب را به اندازه ای ضعیف می کند .

 

ویژگی‌های چسب باکیفیت

از آن‌جایی که این محصول در تماس مستقیم با چشمان شما قرار دارد، کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای سنجش این کیفیت باید ویژگی‌ها زیر را در نظر بگیرید:

 

  • ضد حساسیت 
  • عدم ایجاد خارش و قرمزی چشم
  • قدرت چسبندگی بالا
  • مقاوم در برابر آب
  • فاقد مواد مضر شیمیایی 
  • مشکی بودن
  • خشک شدن سریع
  • ماندگاری بالا بین ۶ الی ۸ هفته
  •  

 

انواع چسب مژه

این چسب‌ها با توجه به کارایی خود دارای انواع مختلفی هستند:

 

چسب اسپید

اگر به دنبال سرعت و قدرت چسبندگی بسیار بالا هستید، این چسب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای استفاده از این چسب باید دارای مهارت بالایی باشید. چراکه چسب به سرعت خشک می‌شود و اگر مهارت بالایی نداشته باشید ممکن است قبل از اتمام کار شما، چسب خشک شده باشد. این چسب رنگ و بو ندارد و به چشمان شما آسیب نمی‌رساند.

چسب پاور

این چسب نیز مانند مدل قبلی از سرعت و قدرت بالایی برخوردار است. با این تفاوت که چسب اسپید در سرعت معروف است و چسب پاور در قدرت.

چسب بدون گاز

قدرت این نوع از چسب نسبت به دو مدل قبلی کمتر است ولی به خاطر غلظت بالایی که دارند، در کمترین زمان ممکن خشک می‌شوند. مزیت چسب‌های بدون گاز این است که به هیچ وجه چشم را ادیت نمی‌کند و برای افرادی که چشم‌های حساسی دارند، مناسب است.

سخن پايانی

مجموعه آل چسب با تهیه و توزیع چسب‌های پزشكی از جمله چسب زخم، چسب بخيه، چسب عضله و... با بهترین کیفیت و مناسب‌ترين قيمت آماده خدمت رسانی و با مشاوره تخصصی انواع چسب تلاش می‌کند تا بهترین انتخاب را برای شما مهیا کند.

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ثبت نظر