چسب در پزشكی

چسب در پزشكی

 تاریخچه ابداع چسب زخم به چه زمانی بر می‌گردد؟

همان‌طور که می ‌دانید در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مردم مصر از عسل و ترکیبات آن به منظور جلوگیری از عفونت‌های پوستی و بهبود زخم‌های پس از جراحی از این قبیل موارد استفاده می ‌کردند. کمی بعدتر در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نیز پدر علم پزشکی دنیا بقراط از برگ انجیر و سرکه به منظور شست‌وشو زخم‌‌ها و پانسمان عفونت‌های ناشی از زخم‌ها برای افراد مختلف استفاده می‌‌کرد. در طول زمان روش‌‌های مختلف دیگری مانند استفاده از سرب و یا نعنا و یا زعفران نیز به منظور ترمیم زخم‌‌ها و بهبود محل ‌های شکافته شده توسط اطبا و پزشکان مورد استفاده قرار می‌گرفت. از یک منظر دیگر می‌‌توان گفت چسب زخم پانسمان کوچکی برای بهبود صدمات سطحی می‌باشند که بسیار جدی و یا هجومی نیستند.

 

چسب های زخم امروزی چه زمانی ابداع شدند

چیزی که به آن چسب زخم امروزی گفته می‌شود در حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد در طی این سال‌ها پیشرفت ‌های جالب و شگفت ‌انگیزی در این حوزه رخ داده‌است و انواع و اقسام چسب ‌های زخم مختلف با پیچیدگی ‌های کم و زیاد طراحی شده‌است. برای اولین بار پس از اینکه شخصی به اسم جانسون در آشپزخانه مشغول درمان همسرش بود که آسیب‌‌های مداومی دیده بود، و پس از اینکه وی توانست این آسیب دیدگی‌های جزئی را پانسمان کند اختراع آن چیزی که چسب زخم نامیده می‌شود انجام شد.

 

 چند نوع چسب‌ زخم در طب وجود دارد و کاربرد آن‌ها چیست

چسب ‌های مورد استفاده درپزشکی به منظورهای گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. که در زیر به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم

چسب لکوپلاست چیست و چه کاربردی دارد

 این چسب کاربردهای مختلفی درپزشکی دارد به عنوان نمونه اگر بخواهیم پانسمان‌ها را ثابت نگه داریم می‌‌توانیم از چسب لکوپلاست استفاده کنیم.از چسب لکوپلاست برای گسترش بانداژ در پوست ‌های حساس استفاده می‌‌شود. زینک اکساید در این نوع چسب ها جزو اساسی ترین مواد تشکیل دهنده می‌باشد.

چسب حصیری چیست و چه کاربردی دارد

چسب حصیری اصطلاحا شامل لایه ‌ای است که از چسب اکریلیک تشکیل شده است، این لایه چسبی که ضد حساسیت نیز می‌باشد و به همین دلیل از قابلیت انعطاف مناسبی برخوردار است و می‌توان از آن برای اندامی که تحرک دارند نیز استفاده کرد. نکته قابل توجه در چسب ‌های حصیری این است که به دلیل اینکه این نوع چسب ‌ها دارای منفذهای نسبتاً زیادی می‌باشند نسبت به بخار آب و از این قبیل مقاوم نبوده و نفوذپذیر می‌باشد که در هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار بگیرد.

چسب بخیه چیست و چه کاربردی دارد

چسب بخیه از نوارهای کوچکی تشکیل شده است که برای محافظت کردن و پوشش زخم‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این چسب ‌ها گاهاً می‌توان به جای استفاده از بخیه استفاده کرد و نکته قابل توجه در این مدل از چسب ‌ها این است که استفاده صحیح از آنها سبب می‌ شود تا بهبودی سریعی بر روی زخم حاصل شود و همچنین جدا کردن و برداشتن این نوع از چسب ها بسیار راحت و آسان است.

تعدادی از انواع مختلف چسب‌ های ضد حساسیت نیز موجود است که شما می‌ توانید بدون هیچ نگرانی از تحریک شدن پوست خود از آنها استفاده کنید. بنابراین انتخاب و استفاده از چسب های زخم بسته به شرایط و نوع زخم و محل زخم و میزان هزینه کرد آن داشته و هزینه های این نوع از چسب ها کاملا متفاوت با یکدیگر می باشد.

 

چسب زخم از چه عناصری تشکیل شده است و اجزای اصلی تشکیل دهنده آن چیست

چسب زخم معمولاً دارای یک لایه بیرونی و یک لایه داخلی میباشد که هر یک وظیفه‌ای برعهده دارند.  لایه چسب دار که لایه داخلی چسب زخم هم نامیده می ‌شود توسط یک تکه سلولزی به لایه بیرونی که معمولاً از نایلون یا پارچه تشکیل می ‌شود متصل خواهد بود. بخش سفید رنگ چسب زخم اصطلاحا از زینک اکساید تشکیل شده که مستقیماً بر روی محل زخم قرار می ‌گیرد و مانع از اتصال قسمت چسبی به زخم می ‌شود و از این طریق نقش خود را ایفا می کند. زینک اکساید با گرفتن و جذب کامل رطوبت کمک شایانی به ترمیم زخم و یا محل زخم می‌کند.

چسب بخیه برخلاف نامی که دارد هم از نظر کاربرد و هم از نظر ظاهر با سایر چسب‌ها متفاوت است. نام دیگر این چسب، چسب های پروانه ای یا بخیه های پروانه ای است. در گذشته در صورت ایجاد زخم های عمیق و به واسطه آن خونریزی های شدید, تنها روش قابل استفاده برای بستن زخم ایجاد بخیه هایی بود که به واسطه نخ بخیه و سوزن های خاص پزشک انجام می شد. چسب بخیه بسیار نرم و با خاصیت الاستیک است که از مواد سلولزی تهیه شده که خاصیت ضد حساسیت داشته و دارای یک سری منافذ جهت عبور هوا بوده و به خاطر داشتن منافذ قابلیت عبور هوا را داشته و به خاطر انعطاف بالای آن برای تمام نواحی بدن به خصوص نقاط متحرک مانند مفاصل مناسب است بسیاری از جراحاتی که بر بدن اتفاق می‌افتد در صورت عمیق نبودن, نیازی به بخیه ندارند و می‌توان آن‌ها را به وسیله چسب‌های بخیه پانسمان کرد. این چسب‌ها با لبه‌ی باریکی که دارند مناسب برای بستن زخم بوده و به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک فراوانی می‌کنند. همچنین در مقایسه با بخیه آسیب خیلی کم‌تری برای بافت‌های پوست دارند و جایگزین مناسبی برای بخیه می‌باشند. از چسب بخیه می‌توان برای پانسمان و ترمیم بخیه استفاده کرد. چسب بخیه فارماپلاست تاثیری بر ظاهر پوست پس از نقاهت نمی‌گذارد. این چسب‌ها در عرض‌های مختلف که در واحد میلی‌متر است تولید می‌شود و ۴ میلی‌مترکوچک‌ ترین عرض آن است هر عدد شامل یک چسب چهار نواره می‌باشد رویه‌ی چسب از جنس کاغذ و قسمت زیرین آن چسبناک می‌باشد و در بسته‌بندی های کاملا استریل قرار دارند.

 

کاربرد چسب بخیه

چسب بخیه نوعی چسب پزشکی به‌صورت نوارهای بسیار باریک است که برای نزدیک کردن لبه‌های زخم به جای بخیه زدن مورد استفاده قرارمی‌گیرد. کاربرد چسب بخیه دربیمارستان‌ها و منازل برای ترمیم زخم‌ها و بریدگی‌های سطحی که عمق زیادی نداشته و نیاز به یک یا دو بخیه برای جمع‌کردن پوست در آن نقطه برای ترمیم است. برای استفاده ازچسب بخیه باید ابتدا محل زخم را کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید. سپس لبه‌های بریدگی را به هم نزدیک کرده و دو چسب را به‌صورت موازی در ابتدا و انتهای آن بچسبانید. سپس درطول بریدگی به تعداد لازم و درفاصله‌های دو تا چهار میلی‌متری مجدداً چسب قرار دهید. در انتهای کار برای محکم شدن بخیه, دو چسب را به‌صورت عمود بر چسب‌های موازی در ابتدا و انتهای چسب‌ها بچسبانید. چسب بخیه چند روز باید بماند؟ تقریباً ۱۰ روز می‌توان از یک چسب بخیه برای ترمیم استفاده کرد. این چسب‌ها فاقد مواد حساسیت‌زا هستند.

 

سخن پايانی

مجموعه آل چسب با تهیه و توزیع چسب‌های پزشكی از جمله چسب زخم، چسب بخيه، چسب عضله و... با بهترین کیفیت و مناسبترين قيمت آماده خدمت رسانی و با مشاوره تخصصی انواع چسب تلاش می‌کند تا بهترین انتخاب را برای شما مهیا کند.

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ناديه احمدي

۲۱ تیر ۱۴۰۳

سلام ممنون بابت اطلاعات جامع و كاملی كه داخل اين مقاله بود فقط يك سوال درباره چسب بخيه اينكه واقعا با استفاده از اين چسب ديگه نيازی به بخيه محل زخم موردنظر نيست و ترميم می‌شه؟

ادمین ۳

۲۳ تیر ۱۴۰۳

باسلام و وقت بخیر. بستگی به اندازه محل آسیب دیده دارد. در عمل و طول زیاد به دلیل اینکه احتمال اسیب دیدن لایه درم و هیپودرم وجود دارد توصیه نمیگردد. اما اگر لایه اپیدرم برش داشته باشد چسب بخیه بدون درد و به راحتی و بدون باقی ماندن اثر بخیه پاسخگو است

ثبت نظر