انواع لکه های چسب و رنگ روی لباس ها را چگونه پاک کنیم ؟

انواع لکه های چسب و رنگ روی لباس ها را چگونه پاک کنیم ؟

تابحال روی لباس مورد علاقتون لکه رنگ ، چسب ، روغن و… ریخته است ولی چون نحوه پاک کردن آن را نمی دانید مجبور شدید لباس را دور بیندازید؟ دراین مقاله با آل چسب همراه باشید تا بدانید هرلکه را کی و چگونه پاک کنید تا لباستان مثل روز اول شود.

پاک کردن رنگ:

به طور کلی برای پاک کردن رنگ روغن از سطوح مختلف نیاز به رقیق کننده های رنگ دارید، چرا که رنگ روغن به تنهایی در برابر نفوذ آب مقاوم است و نیاز به محلول های رقیق کننده های رنگ دارد تا بتواند در آن حل شود.اما رنگ پلاستیک که بر پایه آب است در بیشتر موارد با آغشته شدن به آب گرم و گذشت مدتی زمان پاک شده و از سطوح برداشته می شود.

بهترین پاک کننده رنگ اکریلیک

با توجه به اینکه رقیق کننده رنگ اکریلیک آب است و بوسیله آب می توان غلظت آن را کاهش داد، می توان نتیجه گرفت بهترین پاک کننده رنگ اکریلیک آب است. معمولا بهتر است از آب گرم برای پاک کردن رنگ اکریلیک استفاده کنید. اما این موضوع تا حد زیادی به جنس سطحی که رنگ قرار است از روی آن پاک شود و همچنین مدت ماندگاری رنگ روی آن بستگی زیادی دارد.با این حال بهترین پاک کننده رنگ اکریلیک آب است.

چگونه رنگ اکریلیک خشک شده را پاک کنیم؟

رنگ اکریلیک اگر روی سطحی بریزد و هنوز خشک نشده باشد می توان از محلول آب گرم و کمی مایع ظرفشویی برای از بین بردنش استفاده کرد. اما این بدان معنا نیست که اگر مدتی از زمان ایجاد لکه گذشته باشد نمی توان آن را پاک کرد. بسته به این که رنگ روی چه سطحی ریخته شده است و اینکه بزرگی لکه چقدر است، روش پاک کردن آن متفاوت خواهد بود. مصداق این مثال در مورد سطوح چوبی مشاهده می کنید که اگر رنگ ریخته شده زیاد باشد می توان از یک دستگاه مخصوص به نام تفنگ گرم باید استفاده شود. 

چگونه رنگ اکریلیک را از روی لباس پاک کنیم؟

درست است که حلال یک رنگ پايه آب، همان آب است و برای پاک کردن آن می توان از آب استفاده کرد اما رنگ اکریلیک اگر خشک شود پاک کردنش کمی دشوار است. 

اما در مورد لباس ها کمی فرق می کند و حتما باید توجه کنید که نوع پارچه ی لباس چیست و آیا می توان از استون روی این پارچه استفاده کرد یا نه؟ استون به پارچه های استات و تری استات  آسیب می زند.

برای پاک کردن  رنگ اکریلیک از روی لباس به ابزار های زیر نیاز دارید:

  • یک ابزار تیز مانند چاقو یا کاردک
  • اسفنج 
  • مایع پاک کننده 
  • استون 
  • پنبه 

 

مراحل پاک کردن رنگ اکریلیک از روی لباس به شرح زیر است:

1. ابتدا بخش رویی رنگ را با استفاده از کاردک یا چاقو بتراشید.

2. لباس را به کمی آب گرم آغشته کنید تا مقداری از رنگ در آن حل شود.

3.تا به اینجا بخشی از رنگ را از بین برده اید. محلول مایع پاک کننده مانند مایع ظرفشویی با آب ولرم را تهیه کنید.

4. اسفنج را به محلول تهیه شده، آغشته کنید و روی لکه ی رنگ بمالید تا رنگ را تمیز کند.

5. تا به اینجا بخش عمده ای از لکه از بین رفته است و باقیمانده ی آن هم به کمک استون حل خواهد شد. پنبه را با استون مرطوب کنید و روی نقاط باقی مانده بزنید تا کاملا تمیز شود.

چگونه رنگ اکریلیک را از روی چوب پاک کنیم؟

همانطور که گفته شد اگر رنگ ریخته شده هنوز تازه است با استفاده از یک پارچه و محلول مایع پاک کننده و آب گرم برای تمیز کردن استفاده کنید.در صورتی که از ایجاد لکه زمان زیادی گذشته است ابتدا با استفاده از جسم تیز مانند کاردک سطح رویی لکه را بتراشید. مراقب باشید که سطح چوبی شما دچار خراش نشود. ذرات باقیمانده ی رنگ بعد از تراشیدن را با استفاده از پارچه ی آغشته به الکل تمیز کنید.

 

بهترین پاک کننده رنگ پلاستیک


رنگ پلاستیک نیز بر پایه آب است. به این ترتیب به احتمال بسیار زیاد بهترین حلالی که بوسیله آن می توانید رنگ پلاستیک را از سطح مختلف پاک کنید، آب است. باز هم بسته به اینکه رنگی که قرار است از سطوح مختلف پاک کنید تازه است یا خشک شده است، باید در کنار آب از یک شوینده دیگر نیز بهره گرفت. در کنار آب می توان از سرکه، مایع شستشو یا صابون نیز استفاده کرد.  

چگونه رنگ پلاستیک را از روی لباس پاک کنیم؟

در صورتی که لباس شما با رنگ پلاستیکی لکه دار شده باشد هر چه زودتر نسبت به پاک کردن آن اقدام کنید. رنگ هر چه تازه تر باشد راحت تر پاک می شود. اگر لکه ایجاد رنگ پلاستیک باشد با آب گرم پاک می شود چون رنگ پلاستیک یک رنگ پایه ی آب است.

پاک کردن رنگ پلاستیک از روی دیوار

به طور کلی پاک کردن رنگ پلاستیک از روی انواع سطوح در زمانی که رنگ هنوز خشک نشده، راحت تر است. برای پاک کردن لکه های رنگ پلاستیک خشک شده از روی دیوار باید به اندازه یک قاشق صابون را در مقدار زیادی آب حل کنید. یک اسفنج را آغشته به محلول کنید و آب اضافی آن را با فشار دادن اسفنج بگیرید. با این کار رنگ خشک شده را می توان پاک کرد و اگر رنگ خشک شده باشد، گرد و غبار روی آن از بین میرود. اما اگر رنگ پلاستیک خشک شده باشد بعد از تمیز کردن سطح رنگ با محلول آب و صابون، یک تیغ را در زاویه 45 درجه با سطح لکه قرار دهید و سعی کنید که به آرامی لایه های رنگ را تراش دهید.

پاک کردن رنگ روغنی 

برای تمیز کردن دیوار رنگ روغنی کافی است که محلولی متشکل  از مایع پاک کننده با آب تهیه کنید و با استفاده از اسفنج به سطح دیوار بکشید. استفاده از سرکه ی سفید برای پاک کردن لکه های روغنی می تواند مفید باشد.

بهترین پاک کننده رنگ روغنی
رنگ روغنی از جمله رنگ های پایه نفت است. به این معنی که برای رقیق شدن به یک حلال نفتی نیز دارد. حلال هایی مانند تینر، نفت و بنزین برای رقیق کردن رنگ روغنی به کار گرفته می شود. اما روی همه سطوح شاید نتوان از این حلال ها استفاده کرد. 

 

چگونه رنگ روغنی را از روی دیوار پاک کنیم؟

رنگ روغنی یک رنگ با پایه حلال نفتی است و برای رقیق کردن آن از یک ماده ی نفتی استفاده می شود. این رنگ کاملا قابل شستشو است و هر لکه ای که روی آن ایجاد شود را می توان پاک کرد.
حلال رنگ روغن، ماده ای به نام تینر است پس برای از بین بردن رنگ روغنی از روی دیوار نیز می توان از تینر استفاده کرد و باید بدانید که رنگ روغن با آب پاک نمی شود.
 

پاک کردن رنگ روغنی از روی لباس

احتمالا برایتان پیش آمده است که هنگام رنگ آمیزی سطوح اطراف خود را رنگی کرده باشید. به این ترتیب بهتر است هرچه زودتر برای پاک کردن رنگ از روی پارچه اقدام نمایید. در ابتدا رنگ اضافی را از روی سطح بردارید و سپس کار های زیر را انجام دهید.اگر رنگ روغن بر روی پارچه ریخته شده نیاز به نفت یا تینر دارید که بتواند رنگ را از روی پارچه محو کند.و سپس آن را در ماشین لباسشویی بشویید.

پاک کردن رنگ روغنی از روی فرش

فرش از جمله لوازمی است که به دلیل نداشتن سطح سفت و محکم، پاک کردن رنگ آن دردسر بیشتری دارد. به همین دلیل برای پاک کردن رنگ هایی مانند رنگ روغن باید تا جایی که امکان دارد رنگ تازه ریخته شده را از سطح فرش بردارید تا حجم آن به حداقل برسد سپس بر روی سطح رنگی آرد پاشیده و چند ساعت صبر کنید تا رنگ ها به خوبی به آرد آغشته شود

از محلولی به نام تربانتین استفاده کرده و آن را با پنبه به نقطه ای که دارای لکه رنگ است کشیده و ان را از بین ببرید. این موضوع برای رنگ روغن صادق است. اگر لکه رنگ شما پایه آب مانند رنگ پلاستیک است، باید از محلول آب داغ و مواد شوینده استفاده کرده و سپس نقاط مورد نظر را با آن آغشته کنید تا زمانی که لکه رنگ به خوبی نرم شود و سپس آن را از روی سطح جدا کنید.اگر رنگ پلاستیک روی فرش ریخته شده می توانید از محلول مایع شوینده یا صابون با آب گرم استفاده کنید و بعد از نرم شدن رنگ آن را با یک کاردک از فرش جدا کنید.

پاک کردن رنگ از شیشه با محلول شیمیایی
الکل یکی مواد شیمیایی موثر در رابطه با رنگ هایی مانند رنگ روغنی است. برای پاک کردن رنگ روغنی لازم است سطح رنگی را به الکل آغشته کنید و سپس یک پارچه بر روی آن بکشید و رنگ را از بین ببرید.

پاک کردن رنگ روغنی از روی سرامیک

کاشی‌های سرامیکی محکم طراحی شده‌اند و می‌توانند در برابر پاک کننده‌های شیمیایی نسبتاً سخت مقاومت کنند. با این حال، آنها با طیف گسترده‌ای از لعاب‌ها عرضه می‌شوند، بعضی از آنها راحت‌تر از بقیه خراشیده می‌شوند.
برای پاک کردن رنگ روغن از سرامیک اگر به سرعت نتوانستید رنگ را پاک کنید، از تینر استفاده کنید و سپس با یک دستمال بر روی سطح مورد نظر بکشید تا رنگ به سرعت پاک شود.

پاک کردن رنگ از روی ماشین
برای اینکه رنگ را از روی ماشین پاک کنید نیاز به حلالی دارید که بدون آسیب به رنگ اصلی ماشین بتواند رنگ را از روی سطح پاک کند. گازوئیل، استون و بنزین برای این کار مناسب است و می تواند رنگ را پاک کند اما در صورتی که الکل و استون و به طور کلی پاک کننده لاک انتخاب بهتری است.اما باید در ابتدا اطمینان یابید که به رنگ اصلی ماشین شما آسیب نرساند.

پاک کردن رنگ از سطح چوبی

چوب یکی از متریال هایی است که برای پاک کردن هر نوع لکی از جمله رنگ نیاز به دقت بسیاری دارد. چوب نباید آسیب ببیند و رنگ آن از بین برود. متانول برای از بین بردن رنگ روی چوب مناسب است. از بین بردن رنگ های روغنی نیز طبق روال معمول نیاز به حلال دارد اما باید به خاطر داشته باشید که به سرعت بعد از پاک کردن رنگ آن را با آب بشویید و سپس به طور کامل خشک کنید.  

چگونگی پاک کردن رنگ روغن از روی فلز

شما ممکن است از جوش شیرین هر روز در آشپزخانه استفاده کنید، اما این یک واقعیت شگفت انگیز برای شما خواهد بود که بتوانید از جوش شیرین به عنوان یک راه حل ساده برای از بین بردن بدون دردسر رنگ‌ها از سطح فلز استفاده کنید.در ابتدا، سطح فلزی را (که میخواهید رنگ را از آن پاک کنید) را در یک کاسه پر از مخلوط آب داغ و جوش شیرین غوطه ور کنید. یا با دستمال این مخلوط را بر روی سطح فلز بریزید.
این مخلوط با فلز واکنش می‌دهد و به رنگ اجازه می‌دهد پیوند خود را با فلزات ضعیف‌تر کند. صرف نظر از نوع رنگ مانند مینا، اکریلیک یا پایه روغن، مخلوط جوش شیرین در فرآیند حذف رنگ خود به همان میزان لازم زمان لازم خواهید داشت. برای پاک کردن رنگ روغن از سطح فلز و سرامیک زمان بیشتری لازم است تا فلز با مخلوط آب جوش و جوش شیرین در تماس باشد.معمولاً پس از یک ساعت غوطه ور شدن یا تماس فلز با این ترکیب، می توانید رنگ را از فلزات جدا کنید. در توضیح پاک کردن رنگ پلاستیک از سطوح مختلف برای فلزات زمان مشابهی همچون زمان پاک کردن رنگ روغنی در نظر گرفته شده است.

 

راه حل های شیمیایی
بسیاری از ما علاقه‌ای به مواد شیمیایی و رایحه آنها نداریم. اما به عنوان یک راه حل برای از بین بردن رنگ‌ها از سطح فلز، مواد شیمیایی یکی از بهترین گزینه‌های پیش رو و شناخته شده می‌باشد. 

در سرتاسر کره زمین، آمونیاک و استون دو ماده شیمیایی پرکاربرد برای از بین بردن رنگ از سطح فلز هستند. 

وقتی آمونیاک با فلز واکنش می‌دهد، با بالا بردن سطح PH، امولسیون های اکریلیک را تثبیت می‌کند. در نتیجه این، فلز پیوند خود را با رنگ ضعیف کرده و اجازه می‌دهد تا رنگ از فلز جدا شود.

توصیه می شود قبل از تماس با محلولهای شیمیایی از دستکش و ماسک استفاده کنید زیرا؛ آنها می‌توانند مسئول ایجاد حساسیت به برخی از انواع پوست باشند.

 

پاک کردن رزین اپوکسی از روی سطوح مختلف

 یکی از دغدغه های اپوکسی کاران است. اپوکسی یک نوع چسبنده دائمی است که روی بسیاری از سطوح از جمله پلاستیک تا آهن کاربرد دارد. پاک کردن رزین بسیار دشوار است مخصوصاً زمانی که به طور کامل سخت شده باشد. اپوکسی در حالت عادی مایع است، هنگامی که رزین اپوکسی با هاردنر یا سخت کننده مخلوط می گردد، دمای مخلوط بالا می رود تا زمانی که سرد شده و سخت گردد.برای پاک کردن اپوکسی، شما باید آن را به حالت مایع یا حداقل ژل مانند برگردانید تا بتوانید رزین را از روی سطح پاک کنید. پاک کردن اپوکسی زمانی می تواند موفقیت آمیز باشد که شما همراه با رعایت موارد ایمنی و با اختصاص زمان کافی اقدام به انجام این کار نمایید. در این مقاله از سایت اپوکسی کار میخواهیم.

سه روش تمیز کردن رزین اپوکسی از روی سطوح مختلف:

  1. استفاده از حرارت
  2. روش انجماد اپوکسی
  3. استفاده از حلال پاک کننده مخصوص رزین

 

روش اول: استفاده از حرارت برای تمیز کردن اپوکسی

مرحله اول:

دستکش را دست کنید، عینک ایمنی را بر روی چشم خود قرار دهید و یک ماسک فیلتردار مخصوص بخارات شیمیایی بر روی دهان خود قرار دهید.

وقتی رزین اپوکسی را گرم می‌کنید، نوعی بخار تولید می‌شود که می‌تواند چشم‌ها، ریه‌ها و غشاء مخاطی را تحریک کند.لباسی یپوشید که به طورکامل پوستتان را بپوشاند. برای محافظت از چشم خود از عینک ایمنی موم دار و یک ماسک تنفسی که می‌تواند گازها و بخار را فیلتر کند استفاده کنید.

همچنین باید از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید که حداقل 7 سانتی متر از مچ شما بالاتر را بپوشاند و دارای باند کشسان باشد تا به طور کامل از پوست شما محافظت کند. همیشه کیپ بودن ماسک را روی صورت تست کنید. اگر برای درزبندی ماسک مشکل دارید، ممکن است نیاز باشد که موهای صورت خود را اصلاح کنید و یا یک ماسک بهتر استفاده کنید. 

مرحله دوم:

سطحی که رزین اپوکسی روی آن ریخته را به استون با خلوص بالا آغشته کنید. اگر اپوکسی به چوب چسبیده بود، محل را قبل از حرارت دادن، به مدت یک ساعت یا بیشتر با استون خیس کنید. در ضمن شما می توانید شیء مورد نظر را در استون قرار داده یا سطح را کاملا آغشته به استون کنید به طوری که از آن چکه کند.

وقتی شما اپوکسی را روی سطوحی مانند پلاستیک، سنگ مرمر، سیمان، پلاستیک های وینیلی یا فلز اعمال میکنید، رزین اپوکسی با سطح واکنش می دهد و معمولاً به درون لایه ها نفوذ نخواهد داشت از این جهت با چوب متفاوت است چون چوب جذب بالایی دارد و پاک کردن رزین اپوکسی از روی آن سخت تر خواهد بود.

مرحله سوم:

محل را با سشوار صنعتی به مدت چند دقیقه داغ کنید. اگر دما به بالاتر از 200 درجه برسد اپوکسی نرم می شود. سشوار صنعتی را روی سطح حرکت دهید و روی یک نقطه ثابت نمانید. روی سطوح پلاستیکی و چوبی دقت بسیاری داشته باشید تا سطح مورد نظر از حرارت زیاد نسوزد.

علاوه بر سشوار صنعتی می توانید از هویه برقی نیز می توانید استفاده کنید. بعد از آنکه هویه داغ شد، مستقیما روی اپوکسی قرار داده و آن را نرم کنید.(این کار بخارات زیادی ساطع خواهد کرد و توصیه نمیشود). اگر اپوکسی روی شیء دیگری قرار داشت می توانید آن شیء را روی یک صفحه داغ قرار دهید. این روش همانند روش سشوار صنعتی عمل می کند و معمولاً در دسترس است. 

مرحله چهارم:

کل محل مورد نظر را یک مرتبه حرارت ندهید زیرا حرارت به اندازه کافی بالا نمی رود. به جای این کار بر روی قسمت هایی به قطر 5 سانتیمتر کار کنید. بعد از آنکه یک بخش تمام شد، روی قسمت بعدی کار کنید.

مرحله پنجم:

اپوکسی حرارت دیده را بردارید . از یک کاردک پلاستیکی قوی برای برداشتن اپوکسی از روی سطح استفاده کنید. شاید در حین انجام این کار متوجه شوید که حرارت در بعضی از قسمت های زیرین نفوذ نکرده در این صورت دوباره قسمت را حرارت دهید و اپوکسی را بردارید تا کامل از روی سطح پاک شود. از کاردک فلزی استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب آسیب دیدن سطح گردد.

 

روش دوم: پاک کردن رزین اپوکسی به روش انجماد

قدم اول: پوشیدن دستکش، زدن عینک، و ماسک بر روی صورت

شما به یک عینک مناسب و چسبیده به صورت تان نیاز دارید به طوری که هیچگونه هوایی از آن داخل نشود. همچنین یک جفت دستکش نیاز دارید که دارای سا

یک ماسک مناسب هم نیاز است که بخارات متصاعد شده را استنشاق نکنید. این کار برای امنیت خود شماست که منجمد کننده به پوست و چشم های شما آسیب وارد نکند . این یک ماده شیمیایی خطرناک است که ممکن است موجب صدمه جسمانی گردد. 

قدم دوم: پنجره و درب ها را باز کنید

این کار به هوا اجازه حرکت آزادانه می دهد و بخارهای متصاعد شده به بیرون از محیط هدایت می شوند. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است بخار متصاعد شده در محل باقی مانده و هوا را برای تنفس نامناسب کند.

تذکر: از خاموش بودن سیستم گرمایشی و سرمایشی خود اطمینان حاصل کنید تا به وسیله آن وارد محیط نگردند. 

 

قدم سوم : قوطی ماده منجمد کننده را تکان دهید

اسپری منجمد کننده در نام های تجاری مختلف و در بیشتر ابزار فروشی ها وجود دارد . هنگامی که شما یک قوطی منجمد کننده می خرید ، باید به خوبی آن را تکان داده و سپس با فاصله (30 سانتی متر عقب تر ) از سطح اپوکسی اسپری کنید . از درست گرفتن قوطی اسپری اطمینان حاصل کنید که به صورت چکه ای و مایع خارج نگردد. 

 

قدم چهارم  : منجمد کننده را بر روی اپوکسی اسپری کنید

اسپری به هر سطحی پاشش شود سریعاً دمای آن را پایین می آورد. بعد از اسپری کردن، رزین اپوکسی منجمد شده و شکننده می شود. دست های خود را دور از محل اسپری شده نگهدارید و دوباره از سالم بودن عینک و دستکش قبل از انجام کار اطمینان حاصل کنید.

 

قدم پنجم : خرده های اپوکسی شکسته را دور بریزید

از یک کاردک پلاستیکی یا با ضربه به کمک چکش برای خرد کردن استفاده کنید. اپوکسی باید به اندازه کافی سرد باشد تا کریستالی گردد و بشکند. کریستال ها را با خاک انداز جمع کرده و دور بریزید.

تذکر : مراقب باشید هنگام ضربه زدن به اپوکسی خسارتی به سطح وارد نگردد، اگر اپوکسی درهم نشکست مواد منجمد کننده بیشتری اسپری کنید.

روش سوم : استفاده از مواد شیمیایی حلال رزین برای پاک کردن اپوکسی

  • قدم اول : پوشیدن دستکش ، زدن عینک ، و ماسک بر روی صورت
  • قدم دوم :درب و پنجره ها را باز کنید
  • قدم سوم : ماده شیمیایی را انتخاب کنید که اپوکسی را نرم کند

این نکته بسیار ضروری است که ماده شیمیایی انتخاب شده صدمه ای به سطح کار شده وارد نکند . مواد شیمیایی سطوحی مانند پارچه ، پلاستیک یا وینیل را مخدوش می کنند . مواد شیمیایی قوی ممکن است قبل از نرم کردن اپوکسی، سطح مورد نظر را اصطلاحا بخورند و آن را از بین ببرند .

  •  از اکسیدان های کلاس 3 و 4 استفاده نکنید .استفاده از این مواد ممکن است به سریعاً مشتعل شوند.
  • از تینر نقاشی استفاده کنید. استون موجود در تینر نفاشی می تواند اپوکسی را نرم کند، اما محیط را طوری آماده کنید که حداقل یک ساعت با اپوکسی در تماس باشند.

قدم چهارم : ماده پاک کننده را استفاده کنید

برای پاک کردن رزین اپوکسی می توانید به صورت مستقیم ماده پاک کننده را روی اپوکسی بریزید یا با یک پارچه آن را خیس کنید. در هرکدام از این دو راه ، مطمئن شوید که ماده شیمیایی به اندازه کافی اعمال شده باشد. بعد از استفاده از ماده حداقل یک ساعت صبر کنید.روی نقاط 5 تا 7 سانتیمتری در هر مرحله کار کنید. اگر محل آلودگی بسیار وسیع باشد ماده به صورت موثر کارایی ندارد.

قدم پنجم : مخلوط پاک کننده رزین را آماده کنید

بعد از یک ساعت صبر کردن شما نیاز به یک خنثی کننده برای برداشتن اپوکسی دارید . در یک تشت متوسط ، 2 تا 3 قاشق غذاخوری از تری سدیم فسفات (با رعایت شرایط ایمنی برای تنظیم اسیدیته) را در داخل یک گالن آب گرم بریزید و مخلوط کنید. حال می توانید این مخلوط را روی محل ریخته یا با یک اسفنج پخش کنید. حداقل 5 دقیقه اجازه دهید روی سطح بماند تا ماده پاک کننده را خنثی کند. 

قدم ششم : رزین اپوکسی را بتراشید

رزین را با یک کاردک پلاستیکی قوی و تیز بتراشید. اپوکسی را سریعاً با دستمال کاغذی برداشته و در سطل زباله بیاندازید. اگر مقداری اپوکسی هنوز روی سطح باقی ماند، ماده پاک کننده را روی آن ریخته و مدت زمان بیشتری صبر کنید و سپس آن را از روی سطح بردارید. پس از پاک کردن اپوکسی، با یک کهنه و آب گرم محل را بشویید. مراقب باقیمانده ماده شیمیایی باشید.

آیا می توان انواع چسب‌ها را از روی لباس پاک کرد؟

پاسخ دادن به این سوال بیشتر بستگی به نوع چسب و نوع پارچه لباس دارد. اما یک خبر خوب برای شما داریم! با روش‌های مخصوص خانگی می توان انواع چسب‌ها را از روی لباس تمیز کرد. از جمله انواع چسب‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه نحوه از بین بردن هریک را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • چسب رازی
  • چسب ناخن مصنوعی
  • چسب حرارتی
  • چسب صنعتی
  • چسب سفید
  • چسب اکلیلی
  • چسب پی وی سی
  • چسب لاستیک
  • چسب نواری و برچسب

نحوه پاک کردن چسب رازی از روی لباس

ماده اصلی این چسب پرطرفدار و محبوب، سیانواکریلات است. دانستن این نکته به ما کمک خواهد کرد تا بهتری حلال‌های این ماده را برای از بین بردن چسب پیدا کنیم. هرچند ظاهرا چسب رازی بلافاصله پس از برخورد به پارچه خشک می شود اما با حلال می توان به راحتی آن را از بین برد. از جمله موادی که می توانید برای تمیز کردن چسب رازی استفاده کنید:

  • استون
  • روغن
  • نمک
  • الکل و آبلیمو
  • ژل پترولیوم

کافی است قسمت سخت و سفت شده چسب را به آرامی بردارید و لکه باقیمانده را با یکی از مواد بالا از بین ببرید. کمی صبر کنید و لباس را آب و مواد شوینده بشویید.

 

چگونه چسب حرارتی را از روی لباس پاک کنیم؟

یکی دیگر از چسب‌هایی که کاربرد گستره‌ای دارد، چسب حرارتی یا تفنگی است. برای پاک کردن چسب حرارتی از لباس براساس شرایط زمانی و نوع لباس، دو راه حل پیش رو دارید. این دو مورد عبارت‌اند از:

 

  • اگر زمان کافی برای پاک کردن چسب از روی لباس دارید: لباس را به مدت یک شب داخل فریزر قرار دهید. تا صبح روز بعد چسب کاملا سفت و خشک خواهد شد. به این ترتیب به آسانی می توانید با کارد آن را جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای باقی بماند.در غیر این صورت، برای پاک کردن چسب از روی لباس در مدت زمانی محدود باید از استون استفاده کنید.
  • اگر پارچه قابل شستشو باشد:در این صورت یک دستمال و یا حوله تمیز زیر لکه چسب قرار دهید. یک اسفنج یا پارچه نرم را به استون آغشته کنید. با استفاده از آن به صورت ضربه‌ای لکه را تمیز کرده و قسمت‌های سست شده آن را جدا کنید. سپس با روش معمول همیشگی لباس خود را بشویید. 
  •  

تمیز کردن چسب صنعتی از روی پارچه لباس

می توانید با مراحل زیر نسبت به پاک کردن جای چسب از لباس اقدام کنید:

 

  1. در مرحله اول اجازه دهید چسب خشک و سفت شود. سپس قسمت‌های قابل خشک شده را به آرامی از روی لباس جدا کنید.
  2. لباس را چندین ساعت در فریزر قرار دهید.
  3. سپس لکه باقیمانده چسب را با حلال مخصوص چسب صنعتی تمیز کنید و لباس را بشویید.

پاک کردن چسب سفید از روی لباس

چسب سفید که بیشتر با نام چسب ماتیکی شناخته می شود، حاوی پروتئین است. در نتیجه با شستن در آب سرد با روش معمول شستشوی لباس قابل تمیز شدن است. برای اینکه هیچ اثری از چسب روی لباس نماند بهتر است سریع‌تر برای تمیز کردن آن دست به کار شوید.

  1. با استفاده از چاقو قسمت خشک شده چسب را جدا کنید.
  2. لباس را زیر آب سرد بگیرید. با چنگ زدن به آرامی آن را بشویید.

 

تمیز کردن چسب اکلیلی

چسب اکلیلی نیز نوعی از چسب سفید است که مقداری اکلیل و رنگ نیز در ترکیبات آن وجود دارد. در نتیجه پاک کردن لکه آن از روی لباس به مراتب سخت‌تر از چسب سفید است. اگر چسب اکلیلی روی لباس خشک شده باشد، مراحل زیر را برای تمیز کردن آن طی کنید:

  1. ابتدا با استفاده از کارت بانکی چسب خشک شده را جدا کنید.
  2. لباس را در تشت آب سرد خیس کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله به هیچ عنوان نباید از آب گرم استفاده کرد.
  3. اگر لباستان سفید است مقداری مایع سفید کننده داخل آب بریزید و به مدت ۸ ساعت صبر کنید. برای لباس‌های رنگی بهتر است از خدمات خشکشویی  کمک بگیرید.
  4. لباس را با آب و شوینده بشویید. اگر هنوز لکه باقی چسب از روی لباس تمیز نشده، مرحله پیش را مجدد تکرار کنید.

 

تمیز کردن چسب پی وی سی

 

شاید در نگاه اول پاک کردن لکه چسب PVC از روی لباس سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد اما این چسب از انواع چسب‌هایی است که متنوع‌ترین راه حل ‌ها را برای پاک کردن لکه آن داریم. این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از:

  1. قرار دادن لباس در فریزر و تمیز کردن چسب با کارت بانکی
  2. استفاده از پودر لکه بر
  3. استفاده از اسپری WD-40 روی قسمت لک شده از لباس
  4. قرار دادن یک حوله یا پارچه نرم و گرم کردن چسب با اتو

 

پاک کردن لکه چسب لاستیک

 

چسب لاستیک همان‌قدر که در چسباندن کارآمد است در خراب کردن بافت لباس نیز به همان اندازه تاثیر دارد. پس لازم است سریع‌تر قسمت خشک شده این چسب را از روی لباس جدا کنید. بهترین راه‌حل برای پاک کردن لکه چسب از لباس، به کار بردن لکه‌بر مخصوص است. پس از طی این مراحل بهتر است بر اساس اتیکت روی لباس، در بالاترین دمای ممکن آن را بشویید.

 

از بین بردن جای برچسب و یا چسب نواری

کودکان هنگام بازی و یا درست کردن کاردستی ممکن است چسب را روی لباس خود نیز بزنند. این لکه چندان مقاوم نیست اما شستشوی آن با روش‌های معمول و استفاده از خشک کن ممکن است چسب را به لکه‌ای بسیار مقاوم و سخت تبدیل کند. با باقی ماندن این لکه روی لباس و با جذب پرزهای بیشتر، احتمالا در نهایت با لکه‌ای سیاه رنگ و چرک روبرو خواهید شد.

اگر می خواهید از شر این لکه ناخوشایند خلاص شوید، مراحل زیر را تا انتها دنبال کنید:

  1. مقدار سرکه سفید غلیظ را گرم کنید.
  2. یک اسفنج را به سرکه گرم شده آغشته کنید. اسفنج را روی لکه چسب قرار دهید.
  3. کمی صبر کنید تا چسب نرم‌تر شود. سپس لباس را با آب سرد بشویید.
  4. پیش از خشک کردن لباس، مجدد آن را بررسی کنید تا لکه‌ای روی لباس باقی نمانده باشد.
  5. در صورت مشاهده لکه چسب مجدد مراحل بالا را تکرار کنید. سپس می توانید لباس را بشویید و خشک کنید.

 

اگر سایر سطوح مورد نظرتان آغشته به چسب گردید کافیست به مقاله قبلی آل چسب راجع به نحوه پاک کردن چسب مراجعه کنید. برای سفارش انواع چسب با قیمت مناسب،مشاوره فنی رایگان و ارسال فوری کافیست به منوی محصولات رفته و چسب مورد نظرتان را انتخاب نمایید..

 

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ثبت نظر