پاک کردن چسب از سطوح مختلف

پاک کردن چسب از سطوح مختلف

هنگام کار با هر نوع چسب، چه برای یک پروژه صنعتی و چه برای پروژه‌های بهبود خانه، ممکن است اتفاقات ناگوار رخ دهد. مهم نیست که چقدر با دقت با چسب کار می‌کنیم، مقداری چسب یا بقایای اضافی روی سطح مورد نظر می افتد. خراش دادن و پاک کردن آن اغلب کافی نخواهد بود. روش صحیح برداشتن چسب از سطحی به سطح دیگر متفاوت است. حلال چسب ماده‌ای است که انواع چسب را در خود حل می‌کند. در چسب هایی که با آب ترکیب شده‌اند، حلال آب است. این‌که حلال چسب چیست و چه کاربردهایی دارد، برای کسانی که با چسب کار می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که چسب@ها لکه‌هایی را ایجاد می‌کنند، می‌توان با استفاده از حلال چسب اثر آن‌ها را از بین برد. محصول حلال چسب برای هر چسب متفاوت است. مواد تشکیل دهنده هر کدام از حلال‌ها براساس سطوحی که چسب روی آن‌ها اعمال می‌شود متفاوت هستند.

 

نحوه پاک کردن چسب از پلاستیک

هنگامی که می‌خواهید چسب را از روی پلاستیک جدا کنید، به راحتی می توانید پلاستیک را خراش دهید. اگر با احتیاط انجام شود و اقدامات احتیاطی لازم انجام شود، می توان چسب را بدون آسیب رساندن به مواد جدا کرد.

با استفاده از صابون و اسفنج یا دستمال پارچه ای بدون پرز شروع کنید. مقداری از صابون را روی چسب خشک شده ریخته یا بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. چسب باید نرم شود و پاک کردن آن با پارچه، خراشیدن آن با کاردک یا حتی تیغ آسان شود. اگر جواب نداد، از الکل، سرکه سفید یا پاک کننده لاک ناخن استفاده کنید.

 

نحوه پاک کردن چسب از روی چوب

اگر باقیمانده چسب چوب هنوز تازه است، آن را با مقداری مواد شوینده و آب پاک کنید. از خیساندن چوب با آب زیاد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تاب خوردن یا تورم شود. در صورت پاک نشدن از ماده‌ای قوی‌تر مانند پاک کننده لاک ناخن یا سرکه می‌توانيد استفاده كنيد. یک تکه پنبه را با یکی از این دو آغشته کنید و آن را روی باقی مانده چسب بکشید. اگر روکش چوب نگرانی بزرگی است، به جای آن از سرکه استفاده کنید زیرا ملایم تر از این دو است. به آرامی چسب را بتراشید و در صورت لزوم حلال را مجدداً بمالید.

 

نحوه پاک كردن چسب از بتن

در ابتدا به کمک چاقو بتراشید و سعی کنید چسب را با آن جدا کنید. در صورت پاک نشدن، می‌توان با ریختن آب داغ روی آن، چسب را نرم کرد. در نهایت، اگر کار نکرد، یک نوار چسب را امتحان کنید. آن را روی چسب سفت شده بمالید و بگذارید چند ساعت بماند.

 

نحوه پاک کردن چسب از فلز

یک روش آزمایش شده برای فلز استفاده از استون خالص برای نرم کردن چسب سخت شده است. مراقب باشید که پوست خود نبرید زیرا ساینده است. همچنین می‌توانید از پاک کننده ناخن به عنوان جایگزین استفاده کنید. از یک تکه پارچه یا یک گلوله پنبه‌ای استفاده کنید و به باقی مانده چسب بمالید. به آغشته کردن یا فشار دادن تا زمانی که باقی مانده چسب شروع به حل شدن کند ادامه دهید و سپس به آرامی آن را پاک کنید.

 

نحوه پاک کردن چسب از روی پارچه

 در هنگام کار با چسب، چسبیدن به لباس اجتناب ناپذیر است. اگر چسبی روی پارچه بزنید که بر پایه آب است، برداشتن آن آسان است. ابتدا بگذارید چسب خشک شود. تلاش برای حذف چسب خیس فقط باعث پخش شدن بیشتر آن و درهم ریختگی بیشتر می‌شود. سپس از یک قلم مو یا قاشق استفاده کنید و چسب خشک شده را از روی پارچه بشویید. اگر هنوز مقداری باقی مانده است، مقداری مایع شوینده بمالید و آن را بشویید. این راهكار باید چسب را به طور کامل حذف کند.

اما اگرسوپرگلوباشد چه؟ حذف آن ممکن است کمی سخت‌تر باشد. درست مانند ساير چسب‌ها ابتدا بگذارید چسب كاملا خشک شود و سپس آن را بتراشید. سپس قسمت آسیب دیده را با استون آغشته کنید و چسب را با دقت بمالید. ممکن است لازم باشد این کار را مکرر انجام دهید تا زمانی که چسب از روی پارچه پاک شود.

 

نحوه پاک کردن چسب از روی دیگر سطوح

ابتدا چسب سفت شده را بتراشید. برای اینکه به سطح مواد آسیبی وارد نشود، نیروی زیادی وارد نکنید.

باقی مانده چسب را توسط الکل ، استون یا سرکه خیس کنید. بگذارید چند دقیقه خیس بخورد سپس دوباره آن را بتراشید.

اگر همچنان چسب بسیار سرسخت بود، سعی کنید آن را با سشوار گرم کنید. این کار به شل شدن چسب کمک کند.

 

نحوه پاک کردن چسب از پوست

در نهایت فراموش نکنیم که چسب به‌راحتی روی پوست می‌آید. در این‌جا چند چیز وجود دارد که اگر در شرایط سختی قرار گرفتید باید امتحان کنید:

  • با شستن آن با آب گرم و صابون شروع کنید. آن را به صورت دورانی مالش دهید.
  • اگر کافی نیست، مقداری استون یا لاک پاک کن ناخن بزنید و دوباره مالش دهید.
  • استفاده از روغن هر نوع روغن مانند روغن نارگیل، زيتون و يا حتي وازلين گاهی اوقات می تواند این کار را انجام دهد.
  • پاک کننده‌های چسب وجود دارد که می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید.
  • در نهایت، هنگامی که چسب برداشته شد، ناحیه آسیب دیده را با آب و صابون ملایم بشویید

 

مواقعی وجود دارد که تشخیص این‌که کدام تکنیک می‌تواند چسب را به‌طور موثری از بین ببرد، به سادگی یک مورد آزمون و خطا است. به یاد داشته باشید که جلوگیری از اشتباهات هنوز بهترین راه است. سطحی که روی آن کار می‌شود را به‌درستی بپوشانید تا در صورت بروز هر گونه تصادف با چسب مشکلی ایجاد نشود.

 

سخن پايانی

علاوه بر روش‌های سنتی و راه‌كارهاي ابتدايی هم‌چون استفاده از استون، روغن‌ها، سركه، وازلين و... كه دربسياری از موارد راه گشا هستند، برای جلوگیری از ایجاد آسیب اضافی در هنگام تلاش برای حذف کامل چسب از ناحیه آسیب دیده می‌توان از اسپری پاک كننده چسب استفاده كرد.

چون چسب ها برپایه پلیمرهای شیمیایی نظیر اپوکسی ها، اکریلاتها و…. می‌باشند حلال‌های صنعتی نیزبرای آن‌ها کاربرد دارد:

استون متانول و اتانول حلال‌های در دسترس هستند این مواد خاصیت حل کردن مواد را دارند حلال به صورت کلی مایع است اما برخی از آنها به شکل جامد و گاز هم هستند. حلال‌های معروف به شرح زیر هستد:

1.تولوئن

2.متیل استات

3. بنزن

4.هگزان 

5.ریموور 

6.تتراکلرواتیلن

7.اتیل استات

 

هدف فروشگاه آل چسب اين است كه با دسته‌بندی مناسب محصولات و توضيحات تكميلی از مشخصات و ويژگی‌های هر محصول خدماتی عالی به مشتريان خود ارائه دهد. ما معتقديم همواره بهترین محصولات و خدمات، شایسته مشتريان آل چسب است.

 

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ثبت نظر