زیورآلات و وسایل گرانبها و ارزشمندمان را چگونه مثل روز اول کنیم؟

زیورآلات و وسایل گرانبها و ارزشمندمان را چگونه مثل روز اول کنیم؟

زیورآلات و وسایل گرانبها و ارزشمندمان را چگونه مثل روز اول کنیم

طلا یکی از زیباترین و باارزش‌ترین زیورآلاتی است که چه به عنوان زیورآلات وچه به‌عنوان وسيله‌ای ارزشمند استفاده می‌شود. با گذشت زمان طلا به آهستگی دچار کدری و لکه روی سطح خود می‌شود، بنابراین لازم است هر چند وقت یک بار تمیز شوند تا درخشش خود را دوباره به دست بیاورند. در اين مقاله با ما همراه باشيد تا راهكارهای صيقل دادن و شفاف كردن وسايل گرانبهايتان را به شما پيشنهاد دهيم.

تمیز کردن طلا با آب و نمک

ساده‌ترین روش استفاده از  آب نمک است. 3 قاشق نمک را در نصف لیوان آب داغ بریزید. طلاهایتان را یک شب در این محلول بگذارید. صبح روز بعد آن‌ها را با آب بشویید و با پارچه نرم خشکشان کنید.

تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

این روش یکی از آسان‌ترین روش‌های خانگی برای تمیز کردن طلا است. چند قطره مایع ظرفشویی ملایم که فسفات ندارد را درون آب ولرم بریزید و هم بزنید. یک کاسه کوچک را با ۱ تا ۲ پیمانه آب ولرم پرکنید. چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. با مسواک خیلی نرم طلای خود را برس بزنید. بعد از برس زدن طلا، آن را با آب داغ بشویید و خشک کنید. سپس با پارچه آن را کاملاً جلا دهید. پس از شستن طلا، آن را با دستمال نرم و بدون پرز خشک کنید. سپس طلا را در معرض هوا قرار دهید و بگذارید یک شب تا صبح بماند تا کاملا خشک شود.

تميز كردن طلا با سركه

یکی دیگر از روش‌های خانگی استفاده از سرکه است. به طور کلی استفاده مداوم و زیاد از سرکه برای شستن طلا و تمیز کردن آن زیاد توصیه نمی‌شود، چون سرکه دارای قدرت اسیدی بالایی است و در طولانی مدت باعث سیاه شدن و خوردگی طلا می‌شود. دو قاشق چای‌خوری نمک را درون نصف لیوان سرکه سفید بریزید و هم بزنید. طلا را درون این محلول قرار دهید تا چند دقیقه بماند. سپس آن را از درون سرکه بیرون بیاورید. طلا را از محلول خارج کرده و با آب ولرم بشویید و در انتها آن را با یک دستمال نرم کاملا خشک کنید.

تمیز کردن طلا با خمیردندان و مسواک

دیگر روش خانگی برای تمیز کردن طلا استفاده از خمیردندان است. مقداری خمیر دندان (ژله ای) روی پارچه یا مسواک بریزید. طلاهایتان را با دقت با خمیر دندان صیقل بدهید. در نهایت آنها را با آب بشویید و خشک کنید.

برق انداختن طلا با آبلیمو

یکی از راه‌های تمیز کردن طلا استفاده از آبلیمو است. در این روش باید محلولی از آبلیمو، مقداری آب و کمی مایع ظرفشویی آماده کنید و قطعه طلا را درون آن قرار دهید تا چند دقیقه در آن باقی بماند و خیس بخورد. بعد از این که طلا، جلای خود را به دست آورد آن را شست‌وشو دهید و با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

 

زیورآلات نقره سیاه شده را چگونه تمیز کنیم

زیورآلات نقره معمولاً به دلیل تماس با هوا، رطوبت، عرق و مواد شیمیایی موجود در محیط، می‌توانند دچار اکسیداسیون و تیرگی شوند. در ادامه، به برخی روش‌های مؤثر برای تمیز کردن زیورآلات نقره سیاه شده از جمله انگشتر نقره اشاره خواهیم کرد.

 

روش سفید کردن نقره سیاه شده و تمیز کردن آن

تمیز کردن نقره بسیار آسان است. شما می‌توانید با استفاده از دستمال نرم و خشک، به آرامی سطح موردنظر را پاک کنید وهرگونه لکه را تمیز کنید.همچنین می‌توانید از یک قطره مایع ظرفشویی در آب استفاده کنید وبه آرامی سطح را تمیز کنید. پس از تمیز کردن، با دستمال نرم آن را خشک کنید.

 

سریع ترین و بهترین روش تمیز کردن انگشتر با پولیش

برای تمیز کردن جسم نقره فام با استفاده از پولیش گام‌های زیر را انجام دهید:

در ابتدا، سطح را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید تا ازهرگونه روغن، چربی و ذرات آلودگی پاک شود. سپس آن را خشک کنید.

از یک پولیش مخصوص نقره استفاده کنید. با حرکات نرم و دورانی، پولیش را به آرامی بر روی سطح تماس دهید. از فشار زیاد خودداری کنید تا جلوی خراشیدن سطح نقره را بگیرید.

پس از تمیز کردن، آن را با آب گرم شستشو دهید تا اثرات پولیش را تمیز کنید و سپس آن را خشک کنید. از دستمال نرم استفاده کنید.

با این روش سریع و موثر، می‌توانید چسم نقره خود را به زیبایی اصلی بازگردانید. اما به خاطر داشته باشید که از پولیش بیش از حد استفاده نکنید.

نکته: قبل از استفاده ازهر روشی، روی یک قسمت کوچک و غیر قابل مشاهده از نقره تست انجام دهید تا مطمئن شوید که نقره با آن واکنش نمی‌دهد و آسیب نمی‌بیند.

 

 روش سفید کردن نقره سیاه شده استفاده از آب گرم و سدیم بیکربنات

روش طبیعی استفاده از آب گرم و سدیم بیکربنات برای سفید کردن نقره به سادگی قابل انجام است. مراحل زیر را دنبال کنید:

آماده‌سازی محلول: در یک ظرف کوچک، آب گرم را بریزید. به هر فنجان آب گرم، یک قاشق چایخوری سدیم بی کربنات اضافه کنید. میزان مواد را براساس اندازه جسم خود تنظیم کنید.

قرار دادن جسم: جسم خود را در محلول آب گرم و سدیم بیکربنات قرار دهید. مطمئن شوید که آن کاملاً غوطه ور شده است.

تمیز کردن: با استفاده از برس نرم، آن را به آرامی تمیز کنید. به خصوص به نقاطی كه دسترسی سخت‌تری دارند مانند شکاف‌ها و حفره‌ها توجه کنید.

شستشو: پس از تمیز کردن، جسم را با آب گرم شستشو دهید تا تمامی مواد سدیم بیکربنات از روی آن شسته شود.

خشک کردن: جسم را با یک پارچه نرم و خشک بپوشانید و به آرامی آن را خشک کنید. از حرارت یا نور مستقیم خورشید بر روی نقره جلوگیری کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد لکه‌های آبی شود.

 

چسب زیورآلات چه چسبی است؟

یکی از روش های متداول ساختن زیورآلات استفاده از چسب‌های قوی و تخصصی است. چسب زیورآلات چسبی است که برای این‌کار مناسب بوده و می‌تواند به طور مادام العمر قطعات مورد نظر شما را به یکدیگر متصل کند.

این چسب ها برای چسباندن نگین و قطعات فلزی روی کار بسیار مناسب بوده و می‌توانید با خیال راحت برای ساخت و یا تعمیر زیورآلات مورد نظرتان از آن استفاده کنید.

چسب B6000

این یک چسب منحصر به فرد، همه کاره، شفاف و بسیار قوی است. تقریباً برای هر سطحی نظیر چوب،شیشه،کریستال،پلاستیک (پلی استایرن)،پارچه،چرم،PVC،فوم،کاغذ،رزین،گلسازی و جواهرسازی قابل استفاده است. روش انجام این کار به این صورت است که به طور مستقیم روی سطوح بمالید، بنابراین یک لایه نازک روی هر دو سطح بمالید، اجازه دهید به مدت 5 دقیقه چسب خودش را بگیرد، سپس دو سطح را محکم به هم فشار دهید. پس از خشک شدن، در برابر سایش و آب مقاوم است و می توان از آن در مفاصل تحت فشار و انعطاف پذیر استفاده کرد.می‌توان آن را با پرکلرواتیلن رقیق کرد. پس از خشک شدن، جدا کردن آن بسیار دشوار است.

 

رزین اپوکسی شفاف: چسب زیورآلات

رزین ماده‌ای شفاف و چسبنده است که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد ودر مقالات گذشته آل چسب به نقش این ماده درچسب اپوکسی اشاره کردیم. رزین در دو نوع مصنوعی و طبیعی یافت می شود. رزین با گذشت زمان و در اثر گرما سفت و سخت می شود.

رزین مصنوعی از فعل و انفعالات شیمیایی  تهیه می شود که بهترین نوع آن از ترکیب اپی کلروهیدرین و بیس فنول در حدود 85 درصد آن ساخته می شود و 15 درصد آن نیز ترکیبی از روان کننده‌ها و مواد افزودنی است.

رزین اپوکسی شفاف به جز صنعت زیورآلات و کارهای تزئینی، کاربردهای دیگری نیز دارد:

  • تولید و ساخت انواع چسب‌ها

  • استفاده در تهیه آثار هنری

  • تولید انواع رنگ‌های مختلف

  • ساخت اشکال جامد

  • مصارف خانگی

  • ایجاد لایه‌های محافظتی سطحی

  • ساخت کامپوزیت های صنعتی

  • زیست شناسی

  • تولید کفپوش‌های صنعتی

  • تهیه چسب‌های قوی صنعتی و تخصصی

  • ساخت جواهرات و زیورآلات

  • عایق کردن و پوششی برای صنایع دستی

  • عایق قطعات الکتریکی

 

چه رزینی برای تولید زیورآلات مناسب است؟

رزین اپوکسی برای سخت شدن نیاز به یک جز دیگر به نام هاردنر یا همان سخت کننده دارد که این هاردنرها به دو دسته هاردنر پلی آمین و هاردنر پلی آمید تقسیم می شوند.

هاردنر پلی آمین به همراه اپوکسی در صنایع تزئینی و ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار میگیرد. این سخت کننده‌ها شفاف هستند. رزین و هاردنر باید به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب شوند .نوع بعدی هاردنر پلی آمید است که می‌توانید آن را با اپوکسی ترکیب کنید و نتیجه کار یک رنگ قرمز نارنجی به دست می‌آید که برعکس مورد قبلی محلول است و می توانید حلال‌های مورد نظرتان را به آن اضافه کنید تا رقیق شود. البته این هاردنر اصلا مناسب کارهای تزیینی و زیورآلات نیست و بیشتر برای ساخت کفپوش های اپوکسی از آن استفاده می شود.

خشک شدن رزین اپوکسی به فرمولاسیون آن بستگی دارد و ممکن است از چند ساعت تا یک روز زمان ببرد تا خشک شود. البته زمان دقیق برای رسیدن رزین به حداکثر سختی هفت روز است. اين زمان بسته به نوع رزین و هاردنر ممکن است کمی متفاوت باشد.

 

ویژگی های رزین اپوکسی شفاف چیست؟

  • عایق الکتریکی خوب

  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی 

  • بدون بو

  • مقاومت شیمیایی، چسبندگی و خواص مکانیکی زیاد

  • دوام زیاد و کیفیت خوب

  • حساسیت کم نسبت به دما

  • عدم واکنش شیمیایی

  • حساسیت و خطری برای سلامتی انسان ندارد

این موارد قسمتی از ویژگی‌ها یا مزایای رزین اپوکسی است که بهتر است کسی که می‌خواهد از آن استفاده کند با این موارد نیز آشنا باشد.

 

کاربرد رزین اپوکسی به عنوان چسب زیورآلات

یکی از کاربردهای خاص رزین اپوکسی، استفاده به عنوان چسب زیورآلات و ماده‌ای ضروری در تهیه بدلیجات، ساخت جواهرات، نقاشی و ساخت ظروف حجمی است.

 

سخن پايانی

در این مقاله سعی شد تا توضیحات جامع و کاملی را با توجه به نگرانی هایتان درباره وسایل ارزشمندتان دراختیارتان قراردهیم. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آل چسب و یا تماس با مجموعه مشاوره تخصصی دریافت و اقدام به خرید انواع چسب و پولیش باکیفیت و اقتصادی نمایید.

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

ثبت نظر