چگونه آفات و حيوانات را بدون آزار دور كنيم

چگونه آفات و حيوانات را بدون آزار دور كنيم

چگونه آفات و حیوانات را بدون آزار دور کنیم؟

با افزایش روزافزون جمعیت و مصرف مواد غذایی، کنترل بیولوژیکی و کشت ارگانیک، و افزايش گلخانه‌ها و زمين‌های كشاورزی، مدیریت آفات در گلخانه‌ها علاوه بر ارتقاء درآمد کشاورزان، باعث افزایش کیفیت محصولات نیز می‌شود. همچنین استفاده صحیح از آفت‌کش‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها، در حفظ سلامت محیط زیست نیز تاثیر بسیاری دارد. امروزه در کشاورزی نوین از روش‌های تلفیقی برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود. علاوه بر این برای کنترل جمعیت آفات، روش‌های کنترل مکانیکی به عنوان روش‌های جایگزین برای سموم شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته است. کاهش مصرف سموم شیمیایی خساراتی از قبیل آسیب به گیاهان، مقاومت حشرات در برابر سموم و انباشتگی سم را نیز به حداقل رسانده است.

 

چسب زرد

 استفاده از تله‌ها برای به دام انداختن آفات به خودی خود ممکن است برای مدیریت هجوم مداوم آفات ناکافی باشند. بنابراین برای مدیریت آفات در گلخانه‌ها مساله کنترل بیولوژیک آفات مطرح می‌شود. در این روش از دشمنان طبیعی آفات برای از بین بردن علوفه هرز و بیماری‌های گیاهان استفاده می‌شود. وجود انواع حشرات از جمله پشه، مگس و… از آزاردهنده‌ترین اتفاقات در هر خانه‌ای به خصوص برای کودکان و خانم‌ها می‌باشد. از اين رو روش‌های بسیار زیادی برای مقابله با این موجودات وجود دارد اما هر کدام کم و کاستی‌هایی دارد. بنابراین اگر به دنبال راهی برای رهایی از دست حشرات هستید که در عین داشتن کارایی و اثر بخشی بسیار بالا، هیچ گونه زیان و مزاحمتی نداشته باشد به هیچ وجه چسب حشره گیر را از دست ندهید. چسب زرد یا کارت زرد، نوعی کاغذ چسبناک، برای جذب انواع آفات گلخانه ‌ای می‌باشد که به دلیل طیف رنگی که دارد موجب جذب حشرات شده و بعلت وجود سطح آغشته به چسب، باعث به دام افتادن و مرگ آن‌ها می شود. به طوری که آفات به کاغذ چسبیده و شما را از حضور انواع آفت در گلخانه یا پاسیوی خود باخبر می‌کند. این روش یکی از روش‌های غیرشیمیایی و مکانیکی مبارزه با آفات گلخانه‌‌ای و موثر در کاهش جمعیت و حتی ردیابی آفات است.

چسب زرد جذب کننده حشرات دارای دو ویژگی است که موجب به دام انداختن و مرگ حشرات می شود:

ویژگی اول: رنگ زرد که به دلیل طیفی که دارد (530 تا 580 نانومتر) موجب جذب حشرات می‌شود.
ویژگی دوم: به دلیل سطح چسبنده آن موجب به دام انداختن و در نتیجه مرگ حشره می‌شود.
شته‌های بالدار، تریپس، مگس میوه، مگس مینوز، سفید بالک، زنجرک و پسیل نسبت به رنگ زرد حساس هستند و جذب این کارت‌ها می‌شوند.

ویژگی های چسب زرد
• طول عمر بالا
• کیفیت ساخت بالا
• کاملا بی خطر برای حشرات مفید
• مقاوم در برابر گرما رطوبت، گرد وخاک و اشعه UV
• روشی موثر برای خلاص شدن از حشرات
• تولید طول موج انحصاری برای از بین بردن پشه مگس و سایر حشرات

 با استفاده از این روش، آفات مقاوم‌تر نمی‌شوند و به عبارتی ساده‌تر در تله می‌افتند

 

کارت های زرد چسبنده چگونه اثر می‌کنند

همانطور که می‌دانید حشرات در برابر طول موج‌های مختلف، واکنش‌های خاص و متفاوتی از خود نشان می‌دهند. رنگ‌های زرد و آبی دارای موثرترین طول موج برای جلب انواع حشرات هستند. طول موجی که حشرات به آن حساس هستند بین 300 تا 650 نانومتر است و رنگ‌های زرد و آبی در این محدوده می‌باشند. البته ناگفته نماند که برخی از حشرات به سمت رنگ خاصی جلب می‌شوند که در این میان رنگ زرد بیشترین جذب‌کنندگی را در بین سایر رنگ‌ها دارد. کارت های زرد چسبنده با توجه به رنگی که دارند، حشرات و آفات را به سمت خود جذب می‌کنند و با توجه به اینکه سطح این کارت ها با چسب های مخصوصی پوشیده شده است، آفات با نزدیک شدن به کارت های زرد به آن می‌چسبد و در نتیجه قدرت پرواز آفت از بین رفته و دیگر توانایی جدا شدن از آن را ندارد. 

 

نحوه استفاده از کارت‌های زرد چسبنده 

کارت زرد جذب کننده حشرات یک کاغذ چسبناک است و تنها دلیلی که باعث جذب حشرات به این کاغذ می‌شود، رنگ آن می‌باشد. نحوه استفاده ازچسب زرد حشرات بسیار ساده است. تنها کافی‌ست کاغذ روی آن را جدا کرده و در محل مورد نظر نصب یا آویزان کنید. اگر آفات زیادی در محیط گلخانه شما وجود نداشته باشد، با نصب چسب زرد جذب کننده حشرات می‌توانید از حضور آفات سریعا باخبر شوید و نوع آنها را نیز شناسایی کنید.

البته باید گفت نحوه و میزان استفاده از کارت زرد به هدف شما نیز بستگی دارد. اگر قصد رصد و ردیابی آفات گلخانه را دارید، توصیه می‎کنیم برای هر 200 تا 400 متر یک کارت زرد نصب کنید. به عبارتی دیگر برای هر هکتار، 25 تا 50 عدد کارت زرد مناسب می‌باشد. اما اگر قصد دارید میزان انبوهی از آفات را درگلخانه خود کنترل کنید، در این صورت قرار دادن کارت زرد چسبنده با فواصل 10 تا 20 متر ضروری است.

دقت کنید که هنگام نصب کارت زرد، آن‌ها را به گونه‌ای قرار دهید که ارتفاع مناسبی نسبت به گیاه داشته باشند. در گلخانه بهتر است این کارت‌ها را نزدیک به گیاهان قرار دهید. بهترین محل برای نصب کارت‌های زرد چسبنده در گلخانه، نزدیک به تاج گیاهان است.

 

نکات استفاده از چسب زرد

  • چسب زرد حشرات را در محل تجمع حشرات قرار دهید تا حداکثر عملکرد خود را داشته باشد.

  • آویزان کردن این کارت ها زیر نور لامپ‌ها توصیه می‌شود.

  • کارت های زرد قابلیت جذب حشرات با جثه بزرگ مانند مگس و زنبور را ندارند. 

 

مزایای چسب زرد حشره گیر

احتمالا فکر کنید روش‌های دیگری از جمله سمپاشی قدرت اثرگذاری بالاتری نسبت به کارت زرد داشته باشند. همین‌طور نیز هست. اما مزایایی که در استفاده از چسب زرد حشرات وجود دارد، این روش را به بهترین گزینه موجود تبدیل می‌کند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از چسب زرد حشره گیر که آن را به روشی عالی برای مبارزه با آفات تبدیل می‌کند، بی ضرر بودن آنست. چسب زرد هیچ‌گونه بو و خطری برای سلامتی گیاهان و همچنین انسان‌ها ندارد.

 

چسب موش کتابی

خرید چسب موش کتابی یک روش ساده اما مؤثر برای کنترل موش‌ها و حشرات است. این چسب‌ها به شکل ورقه‌های مستطیلی یا مربعی با سطح چسبنده روی یکی از طرف‌ها طراحی شده‌اند. سطح چسبنده این ورقه‌ها را معمولاً مواد چسبنده ترانسپرنت (بدون رنگ) تشکیل می‌دهد و به آرامی موش‌ها و حشرات را به خود متصل می‌کند. در کنار پایین بودن نسبی چسب کتابی موش، سهولت کاربرد آن را به پرطرفدارترین انواع چسب های دفع آفات تبدیل کرده است. شما فقط کافی است این ورقه‌ها را در مکان‌هایی که موش‌ها فعالیت دارند قرار دهید، تا تعداد زیادی از آن ها را به دام بیاندازید.

 

نکات قبل از خرید چسب موش کتابی

این نوع از تجهیزات مبارزه با موش ویژگی‌های جذابی دارد که افراد زیادی را به استفاده از آن‌ها ترغیب می‌کند. از جمله مزایای استفاده از چسب کتابی موش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بدون مواد سمی

بسیاری از چسب‌های کتابی بدون مواد سمی تولید می‌شوند، بنابراین جای نگرانی از خطرات مرتبط با مواد شیمیایی سمی نیست.

سهولت نصب

نصب این چسب‌ها بسیار ساده و آسان است. شما فقط باید آنها را در مکان‌های مناسب قرار دهید. باید دقت کنید این مکان ها مرطوب نباشند و طعمه مناسبی روی چسب برای جلب توجه موش ها قرار دهید.

سهولت تعویض

بعد از اینکه جانور در تله شما گرفتار شد دیگر مشکل جداسازی آن را از چسب ندارید. تنها کافی‌ست کل جعبه چسب را بدون اینکه آلودگی به محیط اطراف پخش شود از محیط خارج نمایید.

کاربردهای گسترده

شما برای استفاده از این چسب‌ها محدودیت مکانی ندارید و می‌توانید آن‌ها را در مکان‌های مختلفی مانند آشپزخانه‌ها، انبارها و مکان‌هایی که مواد غذایی نگهداری می‌شود استفاده كنيد. همچنین شما می‌توانید از این چسب‌ها برای به دام انداختن حشرات، مارمولک و خزندگان کوچک هم استفاده نمایید.

صرفه اقتصادی

تله موش های کتابی یکی از روش‌های اقتصادی برای کنترل موش‌ها و حشرات می‌باشد. به طور کلی قیمت چسب موش آن هم در نوع کتابی بسیار پایین تر از قیمت سایر روش‌ها است و باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با مبارزه با این موجودات می‌شود.

 

کارت آبی حشرات

کارت آبی حشرات یک روش غیر شیمیایی برای نابودی انواع آفات از جمله تریپس است. تریپس‌ها حشراتی هستند که اغلب در باغ‌ها و مزارع دیده می‌شوند و بسیار خطرناک هستند. چسب حشره می‌تواند بدون آسیب زدن به محیط زیست و مزارع، جمعیت این حشرات را کنترل کند و از ازدیاد آن‌ها تا حدی جلوگیری کند. سطح این کارت‌ها ضد آب و رطوبت بوده و با چسب محکمی که دارند، حشرات تریپس را به خوبی جذب خود می‌کنند و باعث نابودی آن‌ها می‌شود. 

نحوه استفاده از کارت آبی

برای استفاده از کارت آبی حشرات، می‌بایست ابتدا به میزان ارتفاع گیاهان توجه کرد. برای گیاهان با ارتفاع زیاد، باید چسب‌ها بالای ارتفاع گیاهان و موازی با ردیف آن‌‌ها قرار گیرد. در گیاهان با ارتفاع کم، نهایت تا ۳۰ سانتی‌متر بالای ارتفاع گیاهان نصب می‌شود. در گلخانه‌ها که میزان آلودگی‌ و تعداد حشرات بالا است، کارت‌ها در نزدیکی تهویه‌ها و درب‌ها قرار می‌گیرد. هر زمان که کارت‌ها پر از حشره شد، باید با کارت‌های جدید تعویض شوند.

علاوه بر گیاهان، برای کنترل و شکار حشرات در بین درختان نیز از چسب‌های آبی جذب‌کننده حشرات استفاده می‌شود. باغداران در بین هر درخت، یک عدد کارت آبی حشرات قرار می‌دهند و آن را به تنه یا شاخه درختان نصب می‌کنند. یکی از ایمن‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های مبارزه با شته و حشرات خطرناک، استفاده از انواع چسب آبی حشرات است. اگر شما نیز دغدغه نابودی و دفع حشرات موذی از باغ و گلخانه خود را دارید، بی شک خرید این محصول برای شما مفید خواهد بود.

 

شرکت آل چسب یکی از بهترین تامین کنندگان این محصولات و چسب‌ها در سطح کشور بوده و می‌توانید این محصولات را با هزینه‌ای پایین نسبت به سایر توزیع کنندگان با مراجعه به قسمت خرید در سایت و یا ارتباط با کارشناسان فروش تهیه نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال فنی و تخصصی و مشاوره خريد چسب می‌توانید از دانش و تجربه کارشناسان فنی ما استفاده نمایید و با ما درارتباط باشید.

 


 

دیدگاه کاربران

ثبت نظر

عبدی

۱۱ تیر ۱۴۰۳

ممنون بابت اطلاعات جامع و كاملی كه گفتين فقط از چسب موش كتابی برای حشرات و سوسك هم ميشه استفاده كرد يا فقط مخصوص موش هست؟

ادمین ۳

۱۱ تیر ۱۴۰۳

باسلام و وقت بخیر .ممنون از نظرتان. بله قابلیت استفاده برای سوسک، مارمولک و...را نیز دارد.

ثبت نظر